Jump to content

Presisjon i 1911-piper


evert

Recommended Posts

Ser ut som om tråden med diskusjon rundt presisjon i 1911-piper forsvant.... så jeg lager en ny.

 

Leser meg igjennom en bunke med gamle American Handgunner, og der dukker det opp endel interresant, blant annet en test de gjorde i 1998. Ved hjelp av en spesialkonstruert innretning som fungerte som en fast låskasse med en slags fallblokk, hvor de kunne montere inn 1911-piper, testet de et godt antall piper fra diverse kjente produsenter. Denne innretningen ble så montert i en ransom-rest. Her er altså redusert presisjon som resultat av hvordan pistolen er bygget opp og tilpasset eliminert.

Det ble målt et gjennomsnitt av 5 tiskuddsgrupper, skutt på 50 yards, med Federals fabrikkladde 185grs match wadcutter. Det ble også oppgitt riflingsmetode for pipene der dette var kjent, og det ble også skutt med noen gamle piper i tilleg til moderne fancy saker.

 

Listen ble som følger:

Kart, "broach-riflet", 1.36"

Wilson, "broach-riflet" 1.42"

Federal testpipe, 1.48"

Bar-sto, "broach-riflet", 1.56"

High Standard, gammel miltærproduksjon, 1.57"

Colt National Match, fra 60-tallet, 1.62"

Ed brown, "broach riflet", 1.64"

Briley, ECM-riflet, 1.64"

Ed Brown, ECM-riflet, 1.80"

Kimber, 1.82"

Chip McCormick, ECM-riflet, 1.82"

Colt 1991-A1, 1.86"

Briley, ECM-riflet, 1.99"

 

Testen er kanskje ikke strengt vitenskapelig, men den bekrefter at det jeg har opplevd selv og hørt og lest om Kart, Wilson og Bar-sto som gode pipeprodusenter stemmer.

 

Samtidig viser den at en gammel militærepipe ikke står stort tilbake for moderne matchpiper, sålenge den er godt tilpasset og får ammunisjon den liker.

 

Neste del av testen var resultater etter tilpasning til pistoler, og der ble det tydelig at tilfeldighetene ved håndtilpasning kunne være vel så viktig som hva det stod på pipa.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...