Jump to content

Norma 19 i 30-06


LarsFromasj

Recommended Posts

Hei, da er komplett ladeutstyr innkjøpt, skal nå til å lade 6.5x55 samt 30-06.

Skal bruke 140gr NCC i 6.5'n og 155gr NCC i 30-06'n.

For å forenkle det hele, samt å holde kostnadene nede, så var planen å bruke Norma 19 til begge kalibrene.

 

Til 6.5 bruker jeg oppgitt min/max ladning på boksen for 140gr SMK, eller bør jeg legge meg litt under?

 

Til 30-06, er det slik at jeg kan bruke oppgitt ladedata fra Norma for Nosler BST 150gr med URP, bare at jeg legger meg et par grain's under startladning?

 

Har både lest, og søkt meg grønn, men finner liksom ikke helt svaret på disse spørsmålene.

Link to comment
Share on other sites

De høres fornuftig ut begge planene dine.jeg ville ha startet på minimumsladingen i 30 06 også, N19 har vel variasjoner mot URP, men er rimelig like. Om du har kronograf får du jo se hvordan ladningene oppfører seg. Uansett, finner du en ladning som går godt er det jo liten vits i å lade helt mot maks. Uten spesialutstyr har du liten/ingen kontroll på når du paserer maks. Mitt råd- uansett om en lader for jakt eller trening, prøv og finne en ladning som går godt- gjerne midt i mellom min/max- og bruk denne. Det er vel kun ved eksterme lange hold og feltskyting at en har noe å hente ved å tyne til den røde streken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...