Jump to content

Innkjøp av ny rifle, (systemrifle) Blaser ? Schultz&larsen?


Simensoer89

Recommended Posts

Jeg skal nå gå til innkjøp av ny rifle,

Men jeg greier ikke å bestemme meg for hvilken sort.

 

Har sett på blaser og shcultz og larsen, er det noen som har noen tips eller erfaring med en av delene, å kan hjelpe meg på vegen til ny rifle?☺ skal ha kaliber 6.5 hvis dette er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

En ting man nylig diskuterte i en annen tråd, er hvorvidt et sikkerhetsproblem med en populær systemrifle var kjent for potensielle kjøpere. Da kan det jo være spennende å høre om du har hørt noe om slikt?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det er ikke enighet om dette problemet finnes, så det er sagt. Men hvorfor vil du egentlig ha systemrifle? Jeg har selv 2 sauere og har hatt blaser. Hadde jeg skulle valgt på nytt hadde jeg kjøpt en med gjenget løp. Løpsbyttesystem medfører flere problemer. Dette er unødvendig om man ikke har problemer med fullt våpenskap/kort. 223 gjør ikke noe en 6,5x55 ikke gjør om man lader selv. Vil du uansett ha disse to, er det bedre og ofte billigere å kjøpe to identiske rifler i de to kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg fikk ødelagt en Dfs sesong med olje mellom løp og løpsinnfesting, har jeg vert livredd for dette problemet, og har stadig ute løpet for kontroll. Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å skyte inn disse sauerne. Går ut fra shults og Larsen har samme problem. Skulle jeg hatt systemrifle nå, hadde jeg kjøpt R8, hadde den ikke vert så jækla tung.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg fikk ødelagt en Dfs sesong med olje mellom løp og løpsinnfesting, har jeg vert livredd for dette problemet, og har stadig ute løpet for kontroll. Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å skyte inn disse sauerne. Går ut fra shults og Larsen har samme problem. Skulle jeg hatt systemrifle nå, hadde jeg kjøpt R8, hadde den ikke vert så jækla tung.

 

 

Det holder jo å skru ut løpet etter du har opplevd unormalt dårlig presisjon, eller før et viktig stevne ?

Dette er ikke noe problem på et jaktvåpen da problemet oppstår ved temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si det er deilig å ha børse i 1 kaliber som jeg bare kan ta ut av skapet å bruke uten å skifte løp og skyte inn hele tiden. 590n har jeg ikke stilt på siktet siden jeg kjøpte den(4år) Kun skutt trening og jaktet med, vet den funker hver gang!

 

Har flere børser/kaliber å velge mellom istedenfor :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 9 rifler, 4 er i bruk. 3 er systemrifler, ( 2 sauere og en sako quad) den siste er en drilling der kikkerten står på løpet. Drillingen er den eneste som alltid er innskutt og klar til tjeneste, selv om jeg har pusset den. systemrifler er noe alle tror man må ha for tiden, men mange er bedre tjent med tradisjonelle rifler. Edi: måtte telle i skapet...

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med å ha bare et våpen å forholde seg til, et avtrekk osv..

Jeg har systemvåpen og skyter inn i hytt og pine, men det er mest fordi jeg har en tendens til å bare må bruke en annen kule, eller så bare må jeg ha en ny kikkert, eller bytte på hvilken kikkert jeg vil ha til den og den pipen...

Så jeg hadde nok hatt akkurat samme problem med flere våpen i skapet.

 

Hadde jeg holdt meg til en kule og en kikkert, så hadde jeg ikke hatt noe behov for å skyte inn løp og kikkerter i hytt og pine...

Treffpunktet er akkurat det samme om jeg bytter pipe på Mauser M03`en jeg har i skapet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år nå drømt om en Blaser R8 og syns dette er ei suveren rifle! Men har i senere tid begynt og drømme om S&L! For min del er mye av grunnen att løpene koster under halve prisen av blaser og de leverer ukamret løp med ferdig lås(kjekt når man kamrer selv og driver med villkatter).. Far min jobber som børsemaker for j&f og han skryter uhemmet av alt som kommer fra s&l, alltid høy kvalitet og dette sammenlignet med alle de store gutta:) Sluttstykke gangen til s&l er også i en helt egen klasse!

 

Jeg vel påstå man har mindre begrensninger med en s&l enn Blaser og til en hygligere pris! Alt som skal kjøpes til Blaser koster flesk og man må stort sett kjøpe det de selv leverer om det skal passe..

 

Disse argumentene er kanskje ikke relevante for den jevne jeger som nøyer seg med rifla som den er og R8 blir uansett ikke feil!! Det bare koster litt mer hele veien..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

S&L er absolutt og anbefale, har sjølv Victory i 6,5x55 med plan om å anskaffe magnum bolt og eit eller anna magnum kaliber ( får aldri bestemt meg hehe ).

 

Rifla samlar utrolig godt, og ein får verkeleg følelsen av kvalitet heile vegen ;-)

 

Mvh

Aslak

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her kan du se piper og kalibre du kan velge til S&L.

http://greatdanerifles.com/barrels.html

223 kommer kun til Legacy modellen.

Etter min mening er uansett 223 og 6.5 for nære og vil overlappe unødvendig.

Skal du ha to løp bør du vurdere noen lenger fra hverandre. Et lett til trening og småvilt og et kraftigere til storvilt.

22-250 er et utrolig kult kaliber, dog ikke noe mengdetreningskaliber.

Hva med å vurdere 243win og 9,3 (evt 30-06)?

Da har du relativt god spredning i kaliberne.

Sjøl kjøpte jeg børsa i 6.5 og sliter med å finne gode argumenter for å kjøpe grøvre eller finere kaliber. Topp til alt. ( Eller bånn til alt, alt etter hvordan man ser det :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut fra min erfaring ville jeg absolutt har valgt en rifle fra Voere. Enten vanlig LBW (Standard, Luxus, etc.) eller enda bedre LBW - Take Down. Topp kavalitet for en systemrifle til en veldig overkommelig pris. Masse tilbehør å velge i. Alle (!!) typer kikkertmontasje er mulig og en kaliberpalette fra 222 Rem til 375 H & H. Leckerbissen som 6,5x63 Messner Mag og 338 Lapua blant dem! Enkelt bytte av løp og / eller bolthodet (ved bytte mellom forskjellige kalibergrupper). Alt i stål eller metall, ingen plast! Hånd - oppspenning inkludert i alle modeller fra Luxus og masse forskjellige skjefter å velge i. Fra Monte Carlo over composite til GRS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...