Jump to content

Jakthund på veien


Motvinden

Recommended Posts

Kjørte fra Dalen til Setesdal i dag . Der var der en Elghund som gjikk og tuslet i veien. Den hadde peiler på. Jeg måtte bremse ned for ikke og kjøre på den, da var den veldig kontaktsøkende. Jeg stoppet ikke, men så i speilet at andre biler også måtte bremse . Det var lite trafikk på veien ,men de er jo nok med en som ikke ser bikkja :( . Da kom tvilen snikende. Burde jeg stoppet og sjekket peiler for t.d tlfnr ? eller kunne jeg da risikert og ødelegge en unghund. Hadde jeg stoppet og godt ut for og sjekke bikkja, kunne den for oppsøkt veier ved en senere annledning. På den andre side, den hadde tydelig sluttet og jakte denne dagen (kl1330).

Eller var denne sluppet for mange dager siden og var savnet ?

Litt usikker, men håper jeg tok riktig beslutning. Hva mener brukerene her ? Er jo mange "hviss tante hadde hatt tiss osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde stoppet. Møtte 2 NEG for et par år siden og fikk stoppet trafikken i begge retninger. Fikk fatt i begge, jeg og fruen hver vår.

Fikk etterhvert fatt i hundefører.

Vi har også plukket opp en drever på vidvanke som vi tok med hjem. Jegeren var flere kilometer unna.

Og jeg stopper gjerne igjen og plukker opp hunder...

Har selv mistet en hund på veien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare svare for meg selv....

Men hvis noen hadde ringt meg og sakt at vi har tatt vare på hunden din....vi så den i veikanten...kunne jeg grått av glede.

Å miste sin kjære i trafikken enten det er i jaktsituasjon eller ikke, er lite hyggelig...

Som "gubbis " skriver over her.....har vi mistet en hund i trafikken :cry:

 

Videre var de som eide hundene MEGET glade og takknemlige for at vi tok vare på hundene deres....

Dreveren fikk mat, vann og et tørt og lunt sted å være til "far" kom å hentet ham, og han var mildsagt skjele glad og takknemlig for at vi tok hånd om "gullet" hans.

 

Så jeg oppfordrer på samme måte som gubbelure.... Ser du at ei bikkje virrer i veikanten....med eller uten peiler....plukk den opp kontakt eier hvis den er merket med tlf nr....eller lever den på kennel....eller kjør til vetrinær hvis almentilstanden virker redusert....

Hvis eieren virkelig verdsetter hunden sin vil denne være deg evig takknemlig.

 

En hund er ikke bare en hund.....Det er en jaktkompis og familiemedlem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Torsdag dro elghunden vi brukte over til naboen med ei elgku. Følgene ble at vi dro 5 stk avgårde i hver vår bil. Hunden hadde Garmin så det var lett å følge den veien dette kom til å gå, rett over en riksvei i rushen. På med gule vester. Stilte oss opp på potensielle overganger når hunden var 200 meter unna veien stoppet vi traffiken. Lov eller ikke lov, avverget en stygg ulykke. Samt at hunden kom hel og uskadd hjem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag dro elghunden vi brukte over til naboen med ei elgku. Følgene ble at vi dro 5 stk avgårde i hver vår bil. Hunden hadde Garmin så det var lett å følge den veien dette kom til å gå, rett over en riksvei i rushen. På med gule vester. Stilte oss opp på potensielle overganger når hunden var 200 meter unna veien stoppet vi traffiken. Lov eller ikke lov, avverget en stygg ulykke. Samt at hunden kom hel og uskadd hjem :wink:

 

Ja, Bernt dere jakter med hjertet i halsen, med E6/E18 som nærmeste nabo.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi jakter med hjertet i halsen :(

Derfor stopper jeg og plukker opp hunder langs veien...

 

Det er jeg enig med deg i, har hunden rotet seg utpå veier som har stor trafikk er det enhvers plikt å stoppe og forsøke og plukke opp hunden, om mulig kontakte jeger/jaktlag som eier hunden, slik at disse ikke driver og kjører rundt og leter uten resultat.

 

jeg slipper alltid hunden med peil og mitt telefonnr rundt halsen, da har jeg iallefall en mulighet til å få beskjed om noen har tatt opp hunden min, det har faktisk skjedd ved ett par anledninger.

 

Den ene gangen på Mosseveien tidlig på 80 tallet, det kostet 500,- i kausjon for åfå hunden ut igjen av kasjotten.

Link to comment
Share on other sites

Den ene gangen på Mosseveien tidlig på 80 tallet, det kostet 500,- i kausjon for åfå hunden ut igjen av kasjotten.

 

Summen for å få ut bikkja av "kasjotten" hadde jeg og betaler jeg gladelig....

Og takka de som tok seg bryet og tiden med å få tak i min hund.

 

Ja, vi var happy, og laget spleiset på kausjonen, vi jaktet da ned mot Drøbak sammen med noen lokale helter.

Det var den gangen det var rådyr bak hver en busk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...