Jump to content

Frakting av krutt


rolf

Recommended Posts

Nå svarer jeg litt på husken, så du må gjerne arestere meg :D Dette er hva jeg husker fra kurset om sprengningslære for 15 år siden.

 

"Unntatt mengde" for transport som er under mengde for ADR transport er enten 25 kg eller 50 kg, over denne mengde er det krav til ADR godkjent transport.

 

5kg som Mauser68 refererer til er den mengde en vanlig sivil borger kan oppbevare uten særskilt tillatelse.

 

Man må skille mellom oppbevaring og transport.

 

 

Feks, når jeg trengte dynamitt tidligere, og mengden var over 5 kg, krysset man bare av på en rubrikk der det stod "skal ikke oppbevares". Dvs jeg skulle fordele dette, eller bruke det innen en kort periode/samme dag.

 

Sjekk ut ADR bestemmelsen, disse finner du på nett hvis du søker.

Link to comment
Share on other sites

Har søkt og lest om ADR gods, men greier ikke finne noe om hvor mye en kan ta med seg. Snakket med de på Landrø i går, og de fikk ikke sende mer en 20 kg i slengen, og da måtte det ikke være mer en de 20 kg på en terminal. Disse 20 kg kunne ikke frakte på samme bil som for eksempel bilbatterier eller white sprite. Dette skaper så mye problemer at det er ingen som vil frakte krutt.

 

Sprengstoff kan en frakte 50 kg i en umerket bil, og en kan også ta med fenghetter hvis de er plassert 1 meter fra sprengstoffet, og lett kan fjernes fra bilen hvis en farlig situasjon oppstår.

 

Tror ikke det gjelder samme regler for krutt. Fant noe om sortkrutt, og der var grensen 1 kg.

Link to comment
Share on other sites

Inntil 20kg farlig gods kan fraktes utenom ADR-systemet. Gjelder også røyksvakt og svartkrutt. På offentlige transportmidddler (buss, tog) var det tidligere en grense på 5kilo men mener å ha hørt at dette er blitt endret til 1kg relativt nylig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...