Jump to content

9,3x62 og Woodleigh 320 grs RN


H.K.

Recommended Posts

Er det nokon på dette fantastiske forum som har prøvd denne kombinasjonen? Eg har no skote tre dyr (elg - to kalvar og ein liten okse) og har noko blanda kjensler. Eg har funne att to kuler, med restvekt over 300 grs, og forsåvidt alt vel. Tvilen melder seg når eg ser at begge kulene har velta i dyret og ligg sidelengs mot skinnet på utgangssida. I tillegg trur eg at minst ei av kulene har vinkla i inngangsbogen og gått ut i vomma(eg skriv "trur" fordi eg ikkje kan vera 100% sikker på at dyret sto vinkelrett på skyteretninga). Kulene er ikkje kronografert, men basert på det eg har ladd og kronografert til denne børsa før er hastigheten ca 680 m/s.

 

Spørsmålet som melder seg er om desse kulene er for tunge til å stabiliserast tilstrekkeleg i 9,3x62-fart? Er det andre som har liknande erfaringar?

Link to comment
Share on other sites

har brukt den i hele høst.

skutt noen elg ifra 60m til 185m med 320gr woodleigh.

 

har finni igjen noen kuler, noen er det fin sopp på andre ikke fult så god sopp.

men det er bra rest vekt.

men jeg trur kula er litt bløt,uten at jeg skal gå vidre inn på det.(min mening)

 

synes elgen har gått noen meter med reint lungeskudd,men det er helt normalt.

 

slaktet har blitt kjempefine.

 

har lastet med 60 gr 550 krutt.

magnuntetter

våpen er en sauer 202 med hauskendemper.

meget god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Eg har no skote tre dyr (elg - to kalvar og ein liten okse) og har noko blanda kjensler. Eg har funne att to kuler, med restvekt over 300 grs, og forsåvidt alt vel. Tvilen melder seg når eg ser at begge kulene har velta i dyret og ligg sidelengs mot skinnet på utgangssida.

 

Spørsmålet som melder seg er om desse kulene er for tunge til å stabiliserast tilstrekkeleg i 9,3x62-fart? Er det andre som har liknande erfaringar

 

Hvilken rilfestigning er det i rifla di da? 320 gr er jo en forholdsvis tung kule i 9,3, og som du selv sier er kanskje stabiliseringa marginal?

Link to comment
Share on other sites

Har i år skutt fire elg med min nye elgkarabin Kongsberg 393 i 9,3x62. 50 cm løp med Hertel&Reuss 1-4x24 på toppen. Forøvrig et Schulze og Larsen løp. Men tilbake til saken denne tråden omhandler. To dyr, okse og ku, skutt på henholdsvis 18 og 9 meter datt i smellen og ble liggende. Rene lunge skudd og flyttet seg ikke fra stedet. Rett ned. Kvige skutt på 30 meter sprang 40 meter og tegnet ikke noe. Hadde førøvrig et Jämte i hælene og følgelig et helt annet adrenalinnivå. Kalv skutt uten at den visste at jeg var der. Avstand 70 meter. Tegnet heller ikke noe særlig. Ble stående i kikke i 2o sekunder før den raste ut 40 meter. Kjempefine slakt og ingen tegn til at kulene velter. Pappskyting indikerer også stabile kuler med pene hull i skivene helt ut til de 220 meter jeg har skutt på. Fall 15 cm på 220 meter når den er innskutt 5 cm høy på 100 meter. Kommer til å fortsette å jakte med disse kulene i framtida. Trengingskula er 270 gr Speer som har samme treffpunkt. Hele riggen veier 3,7 kg og er helt grei å kontrollere. Mye takket være rekylkappa på kolben fra Limbsaver. 4 dyr er lite og konkludere over, men det ser bra ut. Som det vises over klapper ikke alt storvilt sammen på stedet fordi om de blir truffet av 21 gram bly i 680 m/s. Alle dyrene ble skutt med ett skudd i hjerte/lungeregionen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rilfestigning er det i rifla di da? 320 gr er jo en forholdsvis tung kule i 9,3, og som du selv sier er kanskje stabiliseringa marginal?

 

Løpet er frå Schultz & Larsen og har så vidt eg minnest standard riflestigning for kaliberet, 1 til 14" omtrent. Kulene lagar runde og fine hol i skiva, har prøveskote opp til ca 150 meter. Eg har berre bruka denne kula i år, og eg har aldri før oppdaga velta kuler i dette kaliberet. Frå før har eg skote elg med 185grs PBP, 232grs Oryx, 250grs X, 285grs Mega og Oryx. Eg har forresten funne att svært få kuler frå denne børsa, og når eg går til den tyngste tilgjengelege finn eg to kuler frå tre dyr....

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rilfestigning er det i rifla di da? 320 gr er jo en forholdsvis tung kule i 9,3, og som du selv sier er kanskje stabiliseringa marginal?

 

Løpet er frå Schultz & Larsen og har så vidt eg minnest standard riflestigning for kaliberet, 1 til 14" omtrent.

 

Det er vel ingen unormal stigning i dette kaliberet, men vet at f.eks Lilja leverer 1:12 i sine 9,3 løp, mens Lothar Walter så vidt jeg husker har ca 1:11. Kan hende såpass tunge, og dermed lange, kuler som dette i 9,3 oppfører seg bedre med disse raskere tvistene.

Link to comment
Share on other sites

hastigeten har jo også mye å si på presisjon.

får ikke så mye mer en 700m/s på 320gr kula.

Presisjonen er heilt ok, men eg lurar litt på kva som skjer etter treff. Har ikkje sett teikn til dårleg presisjon eller velting når eg skyt på papp.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Har i år skutt fire elg med min nye elgkarabin Kongsberg 393 i 9,3x62. 50 cm løp med Hertel&Reuss 1-4x24 på toppen. Forøvrig et Schulze og Larsen løp. Men tilbake til saken denne tråden omhandler. To dyr, okse og ku, skutt på henholdsvis 18 og 9 meter datt i smellen og ble liggende. Rene lunge skudd og flyttet seg ikke fra stedet. Rett ned. Kvige skutt på 30 meter sprang 40 meter og tegnet ikke noe. Hadde førøvrig et Jämte i hælene og følgelig et helt annet adrenalinnivå. Kalv skutt uten at den visste at jeg var der. Avstand 70 meter. Tegnet heller ikke noe særlig. Ble stående i kikke i 2o sekunder før den raste ut 40 meter. Kjempefine slakt og ingen tegn til at kulene velter. Pappskyting indikerer også stabile kuler med pene hull i skivene helt ut til de 220 meter jeg har skutt på. Fall 15 cm på 220 meter når den er innskutt 5 cm høy på 100 meter. Kommer til å fortsette å jakte med disse kulene i framtida. Trengingskula er 270 gr Speer som har samme treffpunkt. Hele riggen veier 3,7 kg og er helt grei å kontrollere. Mye takket være rekylkappa på kolben fra Limbsaver. 4 dyr er lite og konkludere over, men det ser bra ut. Som det vises over klapper ikke alt storvilt sammen på stedet fordi om de blir truffet av 21 gram bly i 680 m/s. Alle dyrene ble skutt med ett skudd i hjerte/lungeregionen.

 

Testet min ladning på 200m.

innskutt mitt i på 100m

kula senker 25cm ifra 100 til 200 i mitt våpen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...