Jump to content

Spørsmål om andejakt - Drammensvassdraget / Tyrifjorden


Nilsemannen

Recommended Posts

  • 3 months later...
I elv og vann (ferskvann) er det grunneiere som har råderett, har du deres tillatelse så kan du jakte.

Det er bare på havet (saltvann) det er fritt til å jakte

 

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, da fri jakt kun gjelder utenfor de ytterst holmer og skjær. Innenfor gjelder jaktkort etter avtale med rettighetshaver, enten den er privat eller er kommunal/statlig.

 

Uansett må man ha vilttrygd betalt.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder det for f.eks Tyrifjorden også? Hvem eier den?

 

Det er garantert rettighetshavere/eiendomseiere som grenser til Tyrifjordens strender, så der hvor disse eier må de spørres om lov - og da får man sikkert også vite hvilken hjemmel den man spør har ift vannet, for det er forskjell på når grunneieravtalen er inngått. Fra gammelt av fantes mange "rare" lover og regler knyttet til hvor mye av/hvor langt ut i vann en grunneier eide. Gamle lover stadfestet faktisk at man eide så langt ut en hest kunne stå (på bunn) ! :-)

Nyere lover er nok mer regulert ift strandlinjer etc.

 

Uansett....innenlands finnes ALLTID en eier - enten privat, kommunal eller statlig.

Kommunen er nok det beste sted å spørre for å finne eierskap til vann og sjø, og hvem/hvor henvende seg for å få info om mulig jakt.

Link to comment
Share on other sites

fri jakt kun gjelder utenfor de ytterst holmer og skjær

Nei.

 

Viltlovens § 32.(grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også lurte på dette for noen år siden. Jeg ringte litt rundt, å fikk til slutt tak i en en meget behjelpelig lensmann i nærliggende område. Han var jeger sjøl, men kunne ikke gi meg svaret på hvem som kunne si om jeg hadde lov til å jakte eller ikke. Han ble såpass nysgjerrig at han ba meg vente litt så skulle ha ta noen telefoner selv. Noen minutter senere ringte han meg tilbake igjen. Da hadde han prata med en kar som i alle år hadde fungert som en form for oppsynsmann i Tyrifjord-området. Var det noen som visste dette så var det han, mente lensmannen. I følge denne oppsynsmann så var det ingen som styrte hverken jakt eller fiske i Tyrifjorden, så her var det relativt fritt fram så lenge man holdt seg borte fra reservatene.

Dette gjelder da jakt fra kajakk i Tyrifjorden, ikke Drammenselva. Det vet jeg ingenting om.

Men jeg hadde nok ringt Politi før jeg begynte å skyte rundt i Tyrifjorden. Er litt betent akkurat dette med skyting rundt en viss øy uti der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...