Jump to content

Lage egne stålblinker for rifle?


Kamigawa

Recommended Posts

Jeg synes egentlig det er fryktelig artig å skyte stålblinker med pistol, og kunne tenkt meg å gjøre det samme med rifle. Jeg skyter mest .223, men det blir nok litt .308 også med tiden.

Er det mulig å lage til en stålblink som tåler rifleskudd uten at kostnadene blir enorme? Kan man herde mykere stål til det punktet hvor det tåler rifleskudd?

Setter pris på alle erfaringer on innspill :)

Link to comment
Share on other sites

10 mm Hardox 450 (eller høyere verdi) plater man får skjert til hos ett mekanisk verksted er ikke så skremmende dyrt. Mye billigere enn å legge samme jobb i mykere stål som man må skifte ut etter dag 1 eller to pga gjennomskyting.

Som regel har dem noen rester i skrotkassa etter div jobb som kan brukes til slikt.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilke størrelser du tenker deg. men Brøytebiler har utskiftbare skjær nederst på plog/skjæret . det er en 10 til15cm i diameter når de blir utskiftet. slike har jeg tatt vare på. og 3006 tåler den. iallefall en del skudd.

Link to comment
Share on other sites

Dog har det blitt vanlig å bruke en form for strekkmetall for å spare stål og derved penger, så det er ikke alle skjær som er like godt egnet.

Det sagt, så er det veldig mange av slitedelene på et anlegg som tåler noen skudd etter de er pensjonert. Gravemaskintenner, antagelig også belter, mye rart. Bare å stikke nesa innom ditt lokale anleggsfirma og spørre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...