Jump to content

Dårlig første gangs bruk av Vortex 4-16


Tavi

Recommended Posts

Hei jeg var på skytebanen for å teste mitt nye sikte Vortex 4-16 ffp trådkorset ble klart men blinken(svarten) ble diffus,skjøt på 100m på løvenskjold.

Hadde satt paralaksen til 100, tuna inn og ut på okularet men ble ikke noe spesielt bra,forsøkte med og uten briller;jeg er litt langsynt.

Jeg sammenligner med det gamle sikte et meopro 3-12 det er krystallklart i forhold.

noen som har en vettug forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve på lørdag,få en med normalt syn å se om han kan få det til å bli bra,mulig jeg trenger nye briller,men skjønner ikke det helt siden meopta meopro sikte er krystall klart i forhold

Jeg har i tilegg senket sikte litt med lavere ringer,da det var litt for høyt ett forsøk til ellers blir det solgt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en veldig vanlig misforståelse å bruke parallaksejusteringa til fokus. Det gir vanligvis parallaksefeil... Jeg syntes nok det var litt rart at det kom fra deg da :wink:

 

Faktisk har jeg flere ganger har sett vordende langholdsskyttere skru på parallaksehjulet i den tro at det justerer høyden... Og jeg har fått det demonstrert på XXL :shock: "Avstanden justerer du her" - jeg tror han er flyttet til fotballavdelingen :wink:

 

På 200m, under vår årlige "reinsjegerene skyter seg inn på 200m siden det kan bli lange hold-seanse":

"jeg treffer lavt selv om jeg har stilt på 200m"

Skru litt mer opp da...

Noen smell senere, "nå har jeg skrudd helt opp på 400m, men treffer fortsatt lavt"

Nærmere etterforskning viser så at vedkommende har skrudd parallaksen på 400m, uten å røre høydejusteringen.

 

Når så vedkommende (denne har jeg bare opplevd et par ganger) nettopp har forsvart den stjernekikkertforsedde langholdsrifla si til skeptiske DFSere med at "Thomas Haugland skyter rådyr på X-hundre meter så det er ikke noe problem..." Og lagt ut om alt man kan treffe på langt hold (gjerne til drevne feltskyttere :roll: )

Så begynner det å gå opp for meg hvordan enkelte i DFS miljøet har blitt skeptiske til langholdsmiljøet.

Totalt OT, men dagens sukk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...