Jump to content

Forskjefte + gassblokk til AR


j-aa

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 20" Bushmaster V-Match, og vurderer å bytte ut det originale forskjeftet med noe litt lengre (ca 16-17"). Det bør være ganske lett, og ha minst mulig picatinny-fjas. Er det noen som vet om noen gode kandidater? AP Custom karbonrør ser ut til å være ganske så umulig å oppdrive for tiden, så med mindre noen vet om et hemmelig lager et eller annet sted så utgår nok denne.

 

Jeg trenger også en ny gassblokk, da JPen som sitter på rifla ikke får plass under forskjeftet. Er noen av de klikkjusterbare blokkene (Syrac, SLR o.l.) noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å slanke den fremre delen av riflen, bør du i tillegg til totalvekten se på hvordan vekten er fordelt på det nye forskjeftet. Det finnes et myriad av proprietære barrel nuts for å feste forskjefter, og noen bruker barrel nuts som er veldig tunge. Det gjør egentlig ikke så mye, siden barrel nut er ganske langt bak på riflen. Bare vær obs på at det varierer om vekten på forskjefte oppgis med eller uten barrel nut, og at det fins forskjellige typer barrel nuts med egne monteringsmetoder.

 

En del alu forskjefter er ganske lette, har god erfaring med ALG 15" Ergonomic Modular Rail. http://www.2alfa.no/alg-15-ergonomic-modular-rail-emr-m-lok.html Den er ganske tynn og uten skarpe kanter, med mulighet for å sette på en tofot med M-LOK. AP Custom er nok lettere.

 

Skal du ha justerbar gassblokk bør den ha en mekanisme som hindrer den i å justere seg selv under skyting, f.eks. en ekstra settskrue (settskrue som holder settskruen) eller en låsfjær-patent som på Syrac. Sikkert like bra begge deler. Mener å ha hørt at låsefjær-patenter som Syrac kan gro seg litt fast fra karbon etter en del skyting, men det ordner seg med demontering og rens, eller man kan bare bruke litt makt på skruen slik at man knuser karbonen. Noen gassblokker har bare én settskrue til å justere (ingen ekstra låsing), disse kan lettere skru seg opp.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti "de fleste" handguard som er å oppdrive. Har havnet på Italiensk og kommer til å holde meg til det fremover.

 

Både Toni Systems og ADC er gode greier som har suverent best innfesting. Mye bedre enn ALG og uendelig bedre enn JP osv.

 

http://adccustom.com/adc/accessori/handguard-round/

 

http://www.tonisystem.it/en/handguard.html

 

Gassblokk er mye å få tak i. Bare det er low profile. MAnge år siden jeg fikk en skrue til å løsne i justeringen. Locktite er din venn ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...