Jump to content

Ønsker litt kommentarer - Krieghoff Pluss


Tomas

Recommended Posts

Har kikket litt på en Krieghoff pluss i 12 - 5,6x52 R som er produsert rundt 1999. Tar for gitt at det er duralumium kasse, 63 cm løp, skal visstnok veie rundt 3,3 kg uten kikert. Har også vært innom Robsoft hvor de ikke er så imponert, fremtung og treg oppspenning var kommentarene der. En kamerat her hjemme som nok sverger til eldre drillinger forteller om en komplisert tysk låskasse med mye deler, som ikke er veldig lett å reparere. På den drillingen han fikk i hendene, hadde det røket en tynn bolt, som var såpass tynn at ikke vanlige pinndor dimensjon kunne benyttes for å fjerne delen som var røket. Det er ikke veldig presis beskrivelse, og beskriver heller ikke hvilken funksjon delen hadde. Han mente imidlertid at låskasse var i god materialkvalitet og borget for mange års bruk.

 

Jeg er på jakt etter en litt lettere drilling enn den jeg har nå, lengre løp er normalt bra for hagleskyting da det gir bedre sving i våpenet. Tar for gitt at presisjonen på dette våpenet ikke er dårligere enn på min K96 fra 2008. Til min egen drilling setter jeg RWS kulen litt langt ute, da friflukten er godt tiltatt. Skal være morro å se hva Krieghoffen har av friflukt, på de Merkel jeg har hatt, har det vært svært langt friflukt. Skyldes det at man er redd for forhøyet gasstrykk ved kortere friflukt? Valget av friflukt er sikkert valgt med omhu, men hva er begrunnelsen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en krieghoff plus og er vel bare sånn passelig fornøyd. Det verste er at det stadig løsner en gummibaffel som skal dempe klikklydene når man spenner opp. Den var ikke så verst når jeg fikk den, men plutselig begynte den å gi fra seg et høyt KNEPP når jeg spenner opp. Jeg sendte børsa til reperasjon, og de limte på denne gummifjotten igjen. Et år senere kom klikklyden tilbake. Jeg må få sendt den inn igjen, jeg åpnet mekanismen men fant ikke ut av dette selv.

I motsetning til andre drillinger jeg har hatt, treffer jeg dårlig med hagla. Denne har 55 cm løp, det er nok årsaken til dårlig treffprosent på fugl. Ting som springer på bakken treffer jeg forholdsvis greit. Den store fordelen er vekta, men jeg hadde nok fremdeles valgt en eldre drilling med vanlig sikring fremfor oppspenner om jeg hadde valgt på nytt. Jeg hadde heller kjøpt en K 96 fremfor en Krieghoff igjen. Når det er sagt, er Plus modellen den eneste av de moderne Krieghoff modellen jeg kunne hatt. De dyrere modellene har akkurat samme svakhetene, eneste forskjellen er at de er mye tyngre...

Link to comment
Share on other sites

Er også mye friflukt ved "normale" patronlengder i min Plus i 7x65R. Har målt med diverse kuler og maxlengde (0 friflukt) ligger på fra 94 til 97,5 mm. Standard patronlengder ligger i området 81 til 84 mm. Ville også gjettet at det er for å unngå overtrykk med hardt ladde patroner.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, da tror jeg nok at jeg beholder min 96 k en stund til, selv om den bare er utstyrt med 55 cm løp. Du nevner at du treffer bakkevilt greit, og det kan vel tyde på at kolben ikke er rett nok. Kan du ikke prøve med å legge på en slik gummikappe ovenpå kolben for å få den rettere. Selv har jeg ikke skutt noe vilt med min Merkel 96 k enda, men det blir vel mulighet for det. Løpslengden har vel mer betydning for fart/sving i børsa . Kan for lite om det selv.

Link to comment
Share on other sites

Rart dette med friflukt i drillinger, hadde en Merkel produsert på 80 tallet i 20/76 og 6,5x55, og der var friflukten når jeg ladet med 6,5 grams kuler helt opp i 10 mm. Da hadde jeg satt kulene så langt ut jeg syntes det var forsvarlig. Fikk heller aldri noen god presisjon med den, så den ble solgt til en som skulle bruke den til storvilt. Børsa jeg har nå en 96 k i 5,6 x 52 R skyter meget presist med de RWS kulene jeg har kjøpt av Alvestad på tross av litt lang friflukt der også, men ikke så gale som på den gamle Merkelen i 6,5. Denne børsa hadde sikkert fungert meget bra med 10 grams kuler, men det var ikke det jeg var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en krieghoff plus og er vel bare sånn passelig fornøyd. Det verste er at det stadig løsner en gummibaffel som skal dempe klikklydene når man spenner opp. Den var ikke så verst når jeg fikk den, men plutselig begynte den å gi fra seg et høyt KNEPP når jeg spenner opp. Jeg sendte børsa til reperasjon, og de limte på denne gummifjotten igjen. Et år senere kom klikklyden tilbake
...Når det er sagt, er Plus modellen den eneste av de moderne Krieghoff modellen jeg kunne hatt. De dyrere modellene har akkurat samme svakhetene, eneste forskjellen er at de er mye tyngre...

:?::?::?:

Det stemmer at de nye Trumpf (og Optima) kan være tyngre, om man velger en utgave med stålkasse + evt. frittliggende løp. -Men de samme svakhetene? -Har du prøvd en ny Trumpf? Jeg har både hatt en 96K og har nå en ca. 5 år gammel Krieghoff Trumpf. Selv om Trumpfen kan være noe tyngre ligger Merkelen et godt stykke etter på kvalitet og slitestyrke. Merkelen min var (etter noen års bruk) mer slarkete og hadde merkbart mer lyd i oppspenner, avtrekk og lås. Avtrekket på merkelen var også vesentlig dårligere. Bortsett fra noen småmerker i treverket pga bruk føles Trumpf´en fortsatt som ny i mekanikken. De problemene du beskriver med din Krieghoff Plus kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt på Trumpf'en. Krieghoff Plus er kontruert på en helt annen låskasse og ble laget for å være et rimeligere alternativ enn Trumpf. Disse kan ikke sammenliknes. -Men om det hadde stått mellom 96K eller Plus hadde jeg nok likevel også valgt førstnevnte. - Eller enda bedre: I det prissjiktet burde det jo være mulig å få kjøpt en litt eldre men velholdt Trumpf?

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsforskjell mellom Krieghoff og Merkel kan jeg ikke uttale meg om, jeg har bare eid en K96 i noen dager. Men jeg mistenker at kvaliteten på Krieghoff er høyere.

Jeg uttalte meg mest om forskjellen mellom Plus og Optima. "nye trumf" har jeg bare lest om, men den er vel regnet for å være en enklere/ billigere konstruksjon enn "gamle Trumf". Forskjellen mellom plus og optima er etter hva jeg kan skjønne bare at sistnevnte har stålkasse og Plus har lettmetallskasse. Innsparelsene på Plus modellene ble vel ofte gjort på treverk og gravyre. Mekanismen ellers er sannsynlig helt lik optima. Jeg har en plus med oppgradert treverk og jaktgravyre. Jeg har sett flere optima modeller som ser billige ut til sammenligning, og jeg tviler på at kvaliteten er noe høyere på disse, om man ser bort fra materialet i kassa, som bør være uproblematisk ved normal bruk. Jeg har testet en optima i kaliber 12. Det var som å holde i en jernbanesville i forhold til plus modellen i kal 20.

Jeg hadde som nevnt lett etter en eldre drilling, gjerne en eldre trumf modell, fremfor en moderne krieghoff. Dette fordi min har for kort løp, og jeg hater oppspennere. Tre slaglåser er jo viktig for noen, jeg har aldri savnet det til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Plus er et helt annet konsept. Optimaen har lik låskasse som den nye Trumpfen, men med to slaglåser. Den kan fås med dural kasse eller stålkasse, og man kan velge mellom 55 eller 60cm løp. Jeg antar at en Trumpf/Optima med dural kasse og loddet løpsbunt og kaliber 20 ikke burde være noe særlig tyngre enn f.eks enn en 96K i samme kaliber. Løpene på nye Trumpf og optima går forøvrig om hverandre med tilpasning fra børsemaker (har testet det). Tror ikke at løp mellom disse og Plus passer i og med at den har en helt annen låskasse. Velger man Thermostabil (frittliggende pipe) blir drillingen ca 300gram tyngre. Kommer stålkasse i tillegg baller det fort på seg. Min har begge deler og veier ca 3,7 kg. Jeg tror derfor at man burde kunne få en Optima ned i 3,3-3,4kg om man velger en konfigurasjon med dural/loddede løp/cal 20. De fleste velger stålkasse på nye Trumpf/Optima fordi den gir noen flere muligheter mtp. kalibervalg mm. Her på Kammeret har jeg sett at flere liker å bruke ordet "jernbanesville" om de nye Krieghoff modellene. Det blir etter min mening snarere et spørsmål om smak og behag, men avhenger som antydet over også av hvilken konfigurasjon våpenet har hatt. Jeg skyter for min del bedre både stående og sittende "riflemessig" med en børse som har litt vekt. Selv om børsa er litt tung og kort i løpet er balansen likevel ganske bra for hagleskyting også (dersom andre nyere drillinger er sammenlikningsgrunnaget). Det ligger dog en liten begrensning i hvor langt man vil gå med en tung børse mtp. f.eks støkkjakt.

Vet ikke når Krieghoff startet med oppspenner på Trumpf, men den kom i allefall med det på de to modellene som ble laget før den nyeste. Om du vil unngå oppspenner tror jeg modellene før det har sikring på siden av kolbehalsen. Om det er en bra eller dårlig ting blir vel også en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Oppspenner til hagleløpene på Krieghoff Trumpf har ikke vært tilstede i mange generasjoner. Jeg har hele tiden trodd at det bare var siste generasjon som hadde oppspenner på hagleløpene.

 

Krieghoff Trumpf fra slutten av 60-tallet har kun oppspenner på kuleløpet, ordinær sikring for hagleløp oppe på kolbehalsen:

 

1398589?size=original&index=3

 

Jeg har oversikt over tre generasjoner Trumpf som har denne løsningen.

 

Den siste generasjon Trumpf, med oppspenner for hagle, tok over i ca. 2008/2009.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

En type Trumpf etter 2VK med haglesikring:

 

1398589?size=large&index=3

 

Andre type Trumpf etter 2VK med haglesikring:

 

TrumpfViritin.jpg

 

Tredje type Trumpf etter 2VK med haglesikring:

 

DSC07153.jpg

 

Denne modellen ble produsert frem til ca 2008/2009, med enkelte unntak mtp. overliggere.

 

Formen på baskylen gjør de lett å skille.

 

Modellen Waldschütz kommer med Greener-sikring, på siden av baskylen. Waldschütz er ingen Trumpf:

 

trojak-krieghoff-waldschutz-1670-8x57-jrs.jpg

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Til trådstarter.

 

Ingen tvil om at Krieghoff Plus er et godt jaktvåpen, men ikke til alt. Våpenet i seg selv er ofte lett og lettsvingt, da ofte med 60cm piper. Mekanismen og kvaliteten er høy, samt at presisjonen ofte er god. Grunnen til at jeg ikke valgte Plus er oppspenneren. Hadde den kommet med en ordinær haglesikring, så kunne jeg godt ha vurdert den. I skogen på jakt etter fugl, skjer ting ofte raskt. Da bør en ha trent veldig mye på å spenne opp, for å ha samme type marginer som med en ordinær sikring.

 

Sikkerhetsmomentet til Plus veier opp. Det er helt klart sikrere i bevege seg rundt i ulendt terreng med oppspenneren til en Plus, kontra en ordinær Blitz-lås, til en Trumpf fra forrige generasjon. Jeg anser denne sikringen som teoretisk sikrere, da jeg aldri har vært utfor uhell med mine drillinger, som alle har hatt Blitz-lås.

 

Skal du primært jakte hårvilt, ser jeg ingen fordeler eller ulemper med en K96 kontra en Plus. Skal du på støkkjakt eller jakt på fjærvilt, ville jeg ha valgt en K96.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt siden det likevel er snakk om modell Plus. Jeg har en TS modell med 55 cm løp og den er utstyrt med såkalt combi cocking device.

Min er trolig rundt 10 år gammel og kjøpt brukt. Merker meg at når høyre hagleløp er avfyrt så må jeg spenne ned oppspenner før jeg kan brekke våpen. Grunnen til dette er at hanen ligger an mot tennstift slik at denne stikker inn i hetta inntil oppspenner føres tilbake. Dette er ikke tilfelle på venstre hagleløp og rifleløpet da det er en mekanisk forrigling som drar tennstifter tilbake når topplever betjenes.

Etter hva jeg har forstått skal det ikke være slik at nedspenning skal være nødvendig etter avfyring av høyre hagleløp før våpen brekkes så dette må være en feil, eller?

Jeg har tatt en titt på mekanismen (Ser forøvrig fint og velmaskinert ut der inne, men mye smådeler) og kan umiddelbart ikke se hva som evt er feil. Skulle hatt ei sprengskisse evt deletegning eller lignende, så om noen har tar jeg gjerne i mot en slik.

Dette er forsåvidt ikke noe problem ved jakt på hårvilt, men ser for meg at om den skal brukes ved fuglejakt, der hurtige omladinger og videre skyting kan komme på tale, så vil dette være en ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Oppspenner til hagleløpene på Krieghoff Trumpf har ikke vært tilstede i mange generasjoner. Jeg har hele tiden trodd at det bare var siste generasjon som hadde oppspenner på hagleløpene.

 

Krieghoff Trumpf fra slutten av 60-tallet har kun oppspenner på kuleløpet, ordinær sikring for hagleløp oppe på kolbehalsen:

 

1398589?size=original&index=3

 

Jeg har oversikt over tre generasjoner Trumpf som har denne løsningen.

 

Den siste generasjon Trumpf, med oppspenner for hagle, tok over i ca. 2008/2009.

 

slb

Takk for noen oppklarende bilder Slb. Når jeg skrev om oppspenner på Trumpf mente jeg ikke for hagleløpene, men oppspenner generelt for den modellen. Til forskjell fra f.eks Optima og Plus har den siste modellen av Trumpf fortsatt vanlig sikring på de to øvre løpene (som normalt sett er hagleløpene) og oppspenner på det nedre løpet. Dette gjelder forøvrig uansett om det måtte være halgedrilling eller rifledrilling. For de som ikke liker oppspenner på hagleløpene slik som på Plus, Optima eller D99 for den saks skyld, er dette et bra alternativ, uansett hvilken modell av Trumpf som det blir vist bilder av i denne tråden. Noen av disse tidlige modellene som er vist på bildene ligger dessuten ofte på samme prisnivå som Plus modellen i bruktmarkedet.

 

@ vavlo: Det høres rart ut om det skal være nødvendig å spenne tilbake før du må brekke våpenet uansett hvilket løp som er avfyrt først. Det er helt sikkert noen hos J&F som kan hjelpe deg videre med det.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en prat med børsisen på J&F. Han også mente det ikke skulle være slik, men hadde ikke noen slik modell inne så han kunne sjekke. Siden jeg ikke har eid våpenet siden det var nytt kan jeg ikke vite om dette er en feil som har oppstått eller det har vært slik siden våpenet var nytt. Kunne derfor vært greit med en sprengskisse/ deletegning på denne modellen så kunne en iaf sjekket om noe mangler.

Link to comment
Share on other sites

Valvo: Du spurte ikke tilfeldigvis om de forskjellige modellene ble produsert på de samme maskinene jfr. dette med kvalitetsforskjeller? Jeg er ikke helt overbevist om at det er så store kvalitetsforskjeller mellom de moderne krighoff modellene som megalocaros mener, ut over antall slaglåser, om man ser bort fra gravyre og treverk. Kassen på Optima modellen en kompis har så helt lik ut som plus modellen min.

Link to comment
Share on other sites

Valvo: Du spurte ikke tilfeldigvis om de forskjellige modellene ble produsert på de samme maskinene jfr. dette med kvalitetsforskjeller? Jeg er ikke helt overbevist om at det er så store kvalitetsforskjeller mellom de moderne krighoff modellene som megalocaros mener, ut over antall slaglåser, om man ser bort fra gravyre og treverk. Kassen på Optima modellen en kompis har så helt lik ut som plus modellen min.

 

Da har dere ikke sett nøye nok etter. Kassen på Plus og Optima/Trumph ser forskjellige ut. Første bilde er av en Plus. Se på linjene og vinklene i overgang både til fortre og til bakstokken. Den rette linjen i buen som utgjør overgangen mellom bakskjefte og låskassen på Plus modellen står omtrent i 90 grader ift. løpsretningen. På Optima/Trumph kassen står denne linjen i en vesentlig skarpere vinkel ift. løpsretningen. I tillegg har formen på siden som bygger opp til løpene et ekstra nivå og en ekstra linje som følge av av det. Dette er en to forskjellige låskasser.

På Optima og Trumph er låskassene like i ytre design (løpene går som tidligere nevnt om hverandre med tilpasning), men selvsagt litt ulike i bredde mellom kaliber 12 og 20. Optimaen (eller om det er en Trumph) på bildet er i kaliber 12. På min i kaliber 20 er kassen litt smalere, men identisk i design som den på bildet mht linjer, det ekstra nivået osv.

 

4280195b0b.jpg

36_-1440684543.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er så heldig at jeg er innehaver av en Pluss fra Krieghoff .

Var heldig og kom over et lite velholdt eksemplar for 8 år siden kaliberet er 12-70 og 6,5x55 samt justerbar kolbekam , det ble mange timer med pussing og stell for og få stokken pen igjen . Men jeg var heldig og fikk den for 15000,- inkl. en billig kikkert og sving montasjer.

 

Var litt redd for og bruke den første året rett og slett pga pris og en helt ubegrunnet redsel for slitasje.

men etter og ha vært godværsbørse første sesongen har dette blitt favoritten i et meget innholdsrikt våpenskap.

Den går ca.500 haglskudd og 50-100 rifleskudd i året om jeg tar med både jakt og trening. Dette er våpenet jeg bruker til all jakt unntatt ren elgjakt samt åte jakt på rev.

 

På fugl og harejakt er det åpne sikter som gjelder mens på toppjakt og rådyrjakt smetter jeg på en Leoupold VX- 2 1,5-7 x33.

 

Jeg har aldri savnet 3 slaglåser og oppspenneren fungerer uten problemer for meg, jeg jakter mye fugl på støkk og velger alltid drillingen framfor hagla.

Er så heldig at jeg bor i jaktterrenget mitt jakter alt fra elg til jerper og dette er et lett og hendig våpen som dekker de fleste jaktformer og behov .

Drillingen luftes vel på ca. 3 jaktturer i uka fra september og ut februar ,og været spiller ingen rolle . Er på ingen måte flink nok til og passe på med puss og stell.

Er imponert hvor godt børsa har holdt seg , finnes ikke tegn til slark og har hittil ikke hatt noe problemer med den bortsett fra at omstiller frøys en gang på gaupejakt , men da vekslet det fra regn og til -10 kuldegrader i løpet av dagen :forvirra:

 

I min verden er dette et godt våpen for allsidig jaktbruk , jøss og ja det er mange drillinger som er mye penere og se på men så koster de jaggu deretter også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...