Jump to content

Tips til åte gropp ?


vassbotnjr

Recommended Posts

Hei hei eg driv og jaktar rev, men har lite erfaring når det gjelder åte plass og åte grop. kor djup den burde vær og kor stor i omkrets den bure vær ? Og ka ej burde dekke det med, jord eller noko Annet ? Har eit hus der eg har laga meg ei glugge og åte ligger på ca 60-70 m avstand over ei elv. Så lurte på litt tips og triks :)

Link to comment
Share on other sites

Trolig har plassering mest å si tross alt. Er åteplassen lett tilgjengelig er det og greit å etterfylle med godsaker i ny og ned. Holder du til på en kald plass kan det vær like greit å fryse ned åte i en isblokk, som å greve ned.

 

"Drømmeåta" her jeg holder til er nedgravde godsaker (kommer til nytte i mars/april når tælan gir etter) toppet med en fryst isblokk av f.eks. kylling, med hunde/kattefor strødd rundt. Alt dette kan toppes med at blod (kjøpe hos f.eks. frysedisken hos meny), kokes opp og tømmes over og rundt.

 

Om det kommer litt skjor og skjære er bare bra, men åta bli fort tom om ting bare ligger løst. At det er litt fuglleven vekker mikkels nysgjerrighet.

 

Lykke til med åteplassen, håper det blir fart så du får oppleve spenningen når reven endelig er på åta!! Personlig synes jeg det er en av de artigste jaktformene.

 

Mvh GriseFlax

Link to comment
Share on other sites

normal_STC_0121.JPG

Denne er fotografert på åte mitt.

Åte fylles på hele året med Fiskeavskjær, småfisk, Hundemat, Slakte avfall og matrester fra husholdningen. Alt hives på uten tildekning. Kråkefugl som skytes havner på toppen av åte haugen. Alt forsvinner. Men da jeg over ca 35 år har knertet det meste av fugl som har landet der. Så kråkefugl trafikken er redusert til nærmest = 0 :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode forslag her, mange gjør det på sin måte, og noen jegere bruker me mye rev.

 

Det samler seg ofte kråkefugl på åtet. Disse skal du ikke skremme eller skyte! Kråkefuglene lokker reven til åtet og sprer masse spennende dufter i området.

 

Forutenom at reven vet at det blir lagt ut jevnlig med mat, er den beste attraktoren for å få reven på åtet, nemlig kråkefuglene. Er man i et område med lite rev, kan det være av avgjørende faktor at man har fugler på åtet, for at reven skal komme.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode forslag her, mange gjør det på sin måte, og noen jegere bruker me mye rev.

 

Det samler seg ofte kråkefugl på åtet. Disse skal du ikke skremme eller skyte! Kråkefuglene lokker reven til åtet og sprer masse spennende dufter i området.

 

Forutenom at reven vet at det blir lagt ut jevnlig med mat, er den beste attraktoren for å få reven på åtet, nemlig kråkefuglene. Er man i et område med lite rev, kan det være av avgjørende faktor at man har fugler på åtet, for at reven skal komme.

Er dette noe du har "forsket" mye på eller noe du tror? Jeg har sett at dette har vært nevnt av andre tidligere så jeg avfeier overhode ikke teorien. Men selv så har jeg ikke erfart at dette stemmer. Etablerte ny åteplass i august 2014 og den trakk til seg store mengder kråke, ravn og skjære. Jeg skøyt alt jeg fikk muligheten til. Jeg liker å skyte kråkefugl, samt at disse også forsyner seg godt med hønsefugelegg. Jeg tok en rev på september, ellers var det veldig lite revetrafikk på åte (har viltkamera) frem til februar 2015. På dette tidspunktet var mange kråkefugler skutt og de gjenlevende hadde skydd området fullstendig. Revejakta fra februar og ut sesongen var bra, med veldig mye trafikk på åte.

Det samme gjelder årets sesong (så langt). Kråkefuglene er bort, men revetrafikken har vært større en noen gang. Jeg tror at den naturlige matilgangen for reven (det var veldig mye mus høsten 2014) spiller en mye større rolle en om det er kråkefugl på åte. En annen ting er jo at kråkene herjer på åte om dagen, mens reven stort sett er der på natta. Mulig den ligger å hører på spetakkelet og tenker at "dit skal jeg i natt". Jeg vet ikke. Dette er ikke ment som noe angrep på din teori, bare en erfaringsutveksling.

Link to comment
Share on other sites

Vet revene om åteplassen så trekker de til seg fler rever dit. Har en jerveåte høyt oppå snaufjellet i villreinens rike, ca 1000moh. Trodde aldri jeg skulle få rev der, seinhøstes 2011 da åteplassen ble til. Men....

 

Kråke og ravn kom, og ikke mange ukene etter kom første rev tuslende. Hadde ikke vært en revefæl på fler km omkrets frem til da. Etter hvert kom fler og fler.... Ifjord skøt jeg 10 der oppe på 8 turer!

 

Reven har velutviklede sanser, både lukt og hørsel. Tror ikke det finnes noen fasit, alle individer er forskjellige, men at rev kan spesialisere seg på å oppsøke plasser med mye ravn/skjære/kråkeleven er da tenkelig. Både lyd og lukt er bra å ha!

Link to comment
Share on other sites

normal_STC_0121.JPG

Alt hives på uten tildekning.

 

Hei,

 

Sikker på at du ikke har vært litt vel snill her med reven? Ser ut som ei pute som ligger bak reven :-)

 

slb

 

Det er ikke noen pute. Det er god norsk gråstein med flekker av lav. Flirte godt av bilde jeg og. Det åtestedet er brukt over ca 35 År.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...