Jump to content

Hvilke verktøy til lærsilre?


Lassegas

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har søkt her og der å finner ikke helt ut hva det faktisk er jeg trenger til å lage en lær slire.

Har sett på forskjellige slire typer og kommer til å prøve flere, men kanskje først og fremst en "scandic" slire.

 

Har forstått det slik at jeg trenger syl, nål, tråd, kniv, lær(duh), sporehjul, og falsebein(?)

Men jeg vet ikke størrelser på tråden, ,nålene eller tykkelse på læret. Pluss at jeg vet ikke hva falsebeinet evt brukes til? Er det for å "profilere" overganger og kanter på sliren?

 

Er det noe mer jeg trenger?

 

 

Anbefalinger til plasser og kjøpe alt dette?

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hva slags slire du skal lage, dette er det minste du trenger trur jeg.

 

Klippe/skjære ut et lærstykke - skarp kniv eller lærsaks.

Tynne læret - lærhøvel eller skarp kniv

Markere sømmen - passer eller plastfalsebein med halvrund markeringsdel

Markere hulla i sømmen - passer eller markeringshjul

Stikke hulla - syl eller et lite borr

Sy sømmen - to nåler og voksa tråd

Lage oppheng - Opphengs stropp i tynt mykt lær

Lage hull til oppheng - hulltang eller hullpiper (kan kanskje borres?)

Krympe slira på kniven - Litt olje, gladpack, teip, lærbiter til bladet, blokkereim av 0,1-0,2mm plast

Glatte slira - falsebein

Lage evt mønster - pautestikker

Farge slira - oil die, oljebasert farge

Stive slirelæret - kantfarge

Gjøre slira vannbestandig - lærfett

 

Bruk denne gjennomgangen det er en av de beste jeg har brukt.

 

viewtopic.php?f=23&t=65433

 

Ellers finnes det hjelp å få her på forumet, youtube, kurs og i bøker. Lykke til og post bilder av resultatet.

 

Falsebeinet brukes til å forme den våte, slira rundt kniven, det brukes også til å glatte og komprimere læret. Du gnir slira med falsebeinet rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bare lage en slire kan du som oftest klare deg meg det du finner i kjøkenskuffen og litt hjemmelaget verktøy. En liten gaffel er helt ok til å merke opp stingene og avstand til kanten. Syl kan du lage av en spiker. Til tynning av læret kan du faktisk bruke rasp og sandpapir

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens!

Jeg har lagt inn bestilling på det meste jeg trenger for å lage 2-3 fulltange kniver så jeg skal starte med det når tiden strekker til :-D Så blir det nok slire etter hvert.

Har bestilt med Kydex i samme slengen for en av knivene er tenkt som jobb kniv.(Jobber som snekker)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...