Jump to content

Hvilken ammo til hjort i 270 Winchester?


Kriegh

Recommended Posts

Kjenner ikke til hva som er tilgjengelig i butikk. Ser kjapt at Jakt og Friluft har Oryx 150 gr og Swift 140 gr. To kuler med litt forskjellige egenskaper, men begge av god kvalitet.

Magasinet har såkalt Fusion-ammo, det er ei Remington eller Hornady kule i den, husker ikke nøyaktig. Mange bruker Fusion, og er fornøyd med den. Litt billigere ammo. Andre forbanner den, etter å ha fått blodslått kjøtt.Treffpunkt osv vil alltid påvirke resultatet.

 

Nosler P som jeg brukte tidligere er bløt forrest, og kan lage mye søl. Men ved å bruke 160 gr kule og lav hastighet var det egentlig aldri noe problem. 140 gr Barnes som jeg bruker i dag har jeg ladd til max, den vil holde sammen uansett hvor harde ben den treffer.

 

Men som sagt, enhver kvalitetskule i 140 eller 150 gr vil felle hjorten, bare du gjør ditt.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet har såkalt Fusion-ammo, det er ei Remington eller Hornady kule i den, husker ikke nøyaktig. Mange bruker Fusion, og er fornøyd med den. Litt billigere ammo. Andre forbanner den, etter å ha fått blodslått kjøtt.Treffpunkt osv vil alltid påvirke resultatet.

 

Speer kuler ("Deep Curl") i Fusion etter det jeg har hørt/lest.

Link to comment
Share on other sites

Speer, takk for den! :P Eller Federal, en akademisk forskjell. Alle kuler som er nevnt her er av god fabrikat, med forskjellige egenskaper. 270 ammo er dyr i butikken, Det går an å velge Fusion som rimeligste alternativ. Skal ikke uttale meg for mye, har aldri prøvd Fusion, men den vil felle hjorten. Om den viser seg å gi "for mye" blodslått kjøtt, kan du skifte ammo neste år. Men det felles mye hjortevilt med denne hvert år, ikke bare i 270, men også med de andre kjente amerikanske kalibrene.

 

Det viktigste er at du lader med en patron du har tro på. Fyll magasinet, sett deg på post, "and never look back". Ikke tenk så mye på det. Det blir som når jeg gjennom mange år har brukt Nosler, og har fått høre at den ikke er brukbar. Noen har kanskje felt ett eneste dyr med den, og vært uheldig med skuddplassering, dermed dømmer de kula nedenom og hjem.

 

Killer skriver at dyra hans detter i smellen. Det vil jeg kanskje kreditere hans skyteferdigheter og ro i skuddet. Et riktig plassert skudd er det viktigste uansett. Var en tid på ei engelsk nettside, der borte bruker de kuler jeg betrakter som Varmint-kuler på hjorteviltet. Har ikke sett noe statistikk for skadeskyting i UK, men ut fra bildene så det ut som de fikk lagt vilt i fryseren, de også.

Ikke for å oppfordre til å bruke dårlige kuler, jeg bruker Barnes selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...