Jump to content

Småviltjakt på østlandet


Ahus

Recommended Posts

Ja, det ligger en ute i Rausjømarka i østmarka. Det er jo veldig nærme, så det hadde jo vært fint. Men jeg kjenner ikke til det området som jaktterreng. Vet du noe om bestandstatus i det området? =)

 

Har jo gått noe tur der (selv om jeg er mer kjent nordover/vestover i marka enn østover), men har null erfaring med jakt derfra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, litt lenger ute i Akershus osv. ligger det flere. Jeg nevnte bare den i håp om at noen hadde erfaring derfra? :)

Men om jeg må flytte litt på meg er ikke så farlig. Så hvis noen har erfaring fra andre steder på Østlandet så del gjerne dine erfaringer her! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ligger en ute i Rausjømarka i østmarka. Det er jo veldig nærme, så det hadde jo vært fint. Men jeg kjenner ikke til det området som jaktterreng. Vet du noe om bestandstatus i det området? =)

 

Har jo gått noe tur der (selv om jeg er mer kjent nordover/vestover i marka enn østover), men har null erfaring med jakt derfra.

 

 

Var i det området for noen uker siden.

 

Kort fortalt: Bare å drite i.

 

Er så vanvittig mengder med turgåere og mye brukte stier der. Kom konstant over bærplukkere, bikkjer, camper osv. Så EN tiur på en hel dag, så det terrenget er bare bortkastet tid å gå i.

 

Pluss: Det er MEGET kuppert. Alle små-daler har turstier gjennom, så du må opp på de små kollene for å sjekke etter fugl.

Link to comment
Share on other sites

I områdene rundt Oslo har det vært relativt labert i år mtp hønsefugl om det er det du er på jakt etter. Husk at det er mye folk i marka i helgene, så det er lengre i mellom fuglene. Dette er min erfaring etter et par sesonger som "marka-jeger"... :P Har testet ut områdene rundt Minnesund (i fjor. OK med fugl, men jævlig kupert), O-dalen (2015) (felte en tiur der på ren slump). Områdene i Østfold har virket bedre i år utfra samtaler med andre jegere, og støkket en monstertiur på det ene feltet der for et par uker siden. Så jeg kommer til å fokusere mest på Østfold resten av sesongen, MULIG prøve en tur på Minnesund og.

 

Generelt sett er det lite fugl i år i sør, men går man en hel dag skal det mye til for å ikke se fugl hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Inatur sitt kort i O-dalen er også en mulighet. Var der for en måned siden og tok ut en tiur. Men dette var rett etter åpningen så var MYE jegere der på det tidspunktet.

MEN: Det smalt konstant i skogen den dagen, så det var nok en del fugl der og. Hvor mye som evt er igjen derimot... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...