Jump to content

Sako, utstøter?


Jeffery

Recommended Posts

:mrgreen:

 

Den stiften er ihvertfall noe forb... dritt når man skal ta vare på hylsene. Med Sako'n drar jeg bolten rolig tilbake, helt til hylsa løsner stille og forsiktig fra utdragerkloa. Så plukker jeg opp tomhylsa der den ligger oppå den neste patronen i magasinet og putter den nedi patronboksen. Med Tikka'n -- som har en slik stift -- må jeg slenge venstrehånda over kikkerten og leke "catch" med hylsa som flagrer avgårde med det samme halsen har gått klar av framre låskassebro. Jeg får tak i den to av tre ganger, ellers havner den ett eller annet sted på betonggulvet på standplass og triller videre for å gjemme seg under noe. Eventuelt kan jeg legge venstrehånda over utkasteråpningen for så å plukke ut hylsa der den har rikosjettert fra håndflata mi og kilt seg nedimellom noe greier nedi låskassa. Er ikke mye tvil om hvilken av de to utkasterløsningene jeg foretrekker ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.... Jeg har nå funnet en teknikk som fungerer godt greit for å fange opp hylsene jeg, men nå har jeg en Remington og ikke en Tikka. Mulig det er enklere med større utkasteråpning. Drar bolten bakover med oversida av tommelen så fanges hylsa enkelt opp i håndflata.

Men jøss bevares, i valget mellom fast og fjær-belastet så er nok fast å foretrekke på generelt grunnlag. Vet ikke helt hvorfor, jeg har aldri hatt problemer med Remington sin utgave, så det er sikkert bare følelsesmessig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...