Jump to content

Behagelig superundertøy til us army


furuoglyng

Recommended Posts

Jeg har testet superundertøy fra brynje (netting og tynn ull over), tynn devold overdel i ull, og x bionic til kaldt vær. Hadde tynn softshell jakke og bukse over.

 

Brynje tøyet ble altfor varm under aktivitet og kald i hvile, fordi den er noe gjennomtrekkende luftig. Den tynne devold genseren ble mindre varm under aktivitet, men enda kaldere ved stopp. X bionic ga den mest behagelige kroppstemperaturen under aktivitet, men frøs når den ble brukt som eneste undertøy med softshell jakke og bukse i hvile/lett turgåing

 

Etter noe googling fant jeg et såkalt ecwcs gen iii tøy system til det amerikanske forsvaret jeg måtte teste ut. Har til nå prøvd ut den syltynne silkeaktige gen iii level 1 polartec trøya som istedet for andre merker skal bæres løst og luftig mot kroppen pga bedre kjøling/fukttransport og isolasjon mot kulde. Dette settet skal kun brukes ilag med softshell jakke og bukse fom -1 tom 10 grader celsius under aktivitet. Denne ga meg best resultat, fordi jeg ikke blir altfor varm ved noe tyngre turgåing i skogsterreng, eller kald når jeg står og fyller full tank på bilen min i -5 grader kun med en tynn Bergans microlight jakke over.

 

Finnes i flere level/lag i forhold til klima og aktivitet etter teknisk manual. Fåes på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å bruke rett størrelse, ellers vil systemet ikke kunne følge opp etter manualen. Bukser og longs måles fra skrittet til ankelen (ikke ned til gulvet). Utstyret er ganske dyrt og ikke i kommersiell salg for sivile, men selges ofte billig på ebay helt nytt med merkelapp.

 

Veldig bra microfleece beanie (lue) NSN 8405-01-527-5330, og neck gaiter (halsvarmer) NSN 8440-01-387-8509 hører med. Halsvarmeren er elastisk og kan trekkes plassert på underkjeven over ørene med beanie luen på hodet for ekstra vindbeskyttelse.

 

 

 

Størrelsestabell

http://www.mcguirearmynavy.com/documents/us-army-official-gen-iii-ecwcs-size-chart-measurements-mcguire-army-navy-military-surplus.pdf

 

Manualen

http://www.mideercamp.com/coldweatherclothing/US%20Army%20ECWS%20Gen%20III.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...