Jump to content

.303 British fra Dum Dum i India.


Vaquero

Recommended Posts

_303_brit__D.jpg

Å samle .303 British kan være interessant, man kan komme over litt av hvert:

normal__303_brit__A.JPG

Jeg kom nylig over disse to, fra venstre en patron fra "Indian Government Ammunition Factory, Dum Dum Calcutta" (bunnmerking DF). En kan undres over hvordan denne kan ha havnet i Norge? Dum Dum patronen er fra september 1914. Kula har en litt uvanlig og eldre vekt, 215 grain, det vanligere er spisse kuler i 174 grain.

Denne indieren er ladet med Cordite krutt.

Patronen til høyre er en sporlys (Tracer). Denne sporlyskula ser betydelig tyngre ut enn 174 grain kulene, men den veier bare 148 grain tross lengden. Det samme fenomenet har jeg også registrert fra 7,62x51 Natokuler der de lengre sporlysprosjektilene ikke veier mer enn 132 grain.

Når det gjelder sporlys til .303 British så har jeg to varianter, HVIT= Short Range Tracer, RØD = Long Range Tracer.

normal__303_brit__B.JPG

Ellers er det mange interessante bunnstempler hvis man vil legge disse til side for å finne ut opphav.

normal__303_brit__C.JPG

Det produseres .303 Brit. av flere i dag, denne patronen er fra Federal. Det vanligste å se fra de som handler patroner over disk i dag er fra Sellier & Bellot.

Kulene her er fra venstre to krigsproduserte, deretter Hornady 150 gr. - 174 gr. Sierra Match King - 180 gr. ProHunter og i 150 grain. til sist Sellier & Bellot i 180 grain, FMJ.

normal_Cordite.JPG

Her er etter en tømming en gang hvor jeg fant Cordite krutt (trådkrutt). Når hylsebunnen er merket med "Z" står dette for "Nitrocellulose Propellant Charge". Altså vanlig kornkrutt som vi hjemmeladere befatter oss med. Mange patroner fra andre verdenskrig som vi har her i Norge stammer fra Canada og USA, det kryr av produsenter.

Det som ville være stas for en norsk samler må være en patron fra Raufoss, disse ble produsert i 1934 og var merket som vanlig RA.

 

normal_Krymperille.JPG

I en annen tråd her inne har jeg også tidligere bemerket en interessant krymping, jeg har litt sans for denne løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Kjært barn har mange navn og navnet Dum Dum brukes om nesten alt annet helmantlede kuler, spesielt av journalister som overhodet ikke har peiling på våpen og ammunisjon.

Den verste formen for dum dum kuler er nok den som er fylt med kvikksølv.

Kula bores ut fra baksiden nesten frem til tuppen av kula. En liten dråpe med kvikksølv dryppes inn i hullet så ca. halvparten av hullet fylles. Hullet bak loddes igjen med bly og lades i en hylse. Tanken er at under avfyring akselererer kula og kvikksølvet legger seg bakerst i hullet i kula. Når kula treffer noe, stopper selvfølgelig kula, men det gjør ikke kvikksølvet som har en veldig høy egenvekt. Kvikksølvet fortsetter og sprenger ut tuppen på kula og det som eventuelt kula stopper i, og dør man ikke av brå blodmangel så dør man vel av kvikksølvforgiftning tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...