Jump to content

GRS stokk, "fliser"


glockss

Recommended Posts

Hei, har fått en 2 år gammel GRS stokk. Den var ganske tørr så jeg har tenkt å olje denne inn (med kinesisk treolje, i mangel på annet)

Når jeg skulle rengjøre stokken med whitesprit og pussefille, så kjente jeg at det lugget flere steder og fibrene fra fillen ble sittende fast i stokken.

 

Da jeg kikket nærmere etter, så ser jeg at laminatet "fliser" flere steder og det har dannet seg en del spreker i ytterlaminaten. Det virker som når GRS freser de runde(konkave) formene på stokken, så blir ytterlagene av laminatet frest i ganske skarp vinkel (ikke skarp skarp, men lagene ender til å være veldig tynne) Det som skjer med stokken min nå at ytterdelene fliser og detter av, noe som resulterer i dannelse av overflate sprekker. Det hjelper kanskje heller ikke at stokken har ikke vært behandlet siden det ble kjøpt.

 

Så er da spm mitt, hvordan skal jeg angripe denne, uten å måtte invistere i nytt GRS stokk?

 

Slipe? Har pussepapir 240,320,400,600,1000 og 4000. Jeg er IKKE handy, så.... be gentle.

Hvordan skulle jeg ha fyllt sprekkene uten å måtte slipe for mye av stokken? Før eller, mellom lagene eller etter olje metningen?

 

Har begynnt på kolbeforhøyeren, da den ikke var flisete, har nå hatt 8 runder med olje, først nå er den mettet.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt vanlig på laminatstokker.

Grunnen er manglende vedlikehold og kanskje lite metting av stokken fra fabrikkens side.

 

Puss ned til det blir glatt, så finere og finere sandpapir før du begynner å olje stokken. Tynne lag og nytt lag når oljen har tørket inn. Når hele stokken er mettet, så lar du det tørke godt, så pusser du med 600ish papir med olje. Tørk av og sett inn med et tynt jevn lag med olje. Ønsker du enda finere overflate, så pusser du med stålull (0000) fortsatt med olje. Så et siste lag olje for å få den fine "lakkerte" finishen

 

Helt sikkert kronglete forklart

Link to comment
Share on other sites

Så, egentlig bare pusse til flisene og sprekkene blir borte, før olje. Så pusse litt med papir og olje.

 

Dersom jeg har begynnt å olje inn? Går det fortsatt ann å pusse, eller må jeg vente noen dager?

Var litt utålmodig isted :) Vet at det hører ikke med stokkarbeid.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...