Jump to content

Ny Knivlager


Parabux

Recommended Posts

Hei

 

Jeg holder på å sette meg inn i knivlaging, og har mange spørsmål... noen dumme spørsmål også.

 

Har tenkt å gjøre det på den manuelle måten, med fil. Jeg har fått tak i 355 konstusjonstål. er det noen som kjenner til dette stålet? fungerer det bra som kniv. og hva slags temperaturer burde brukes til å herde det.

 

Hva er den enkleste måten å herde en kniv, kjenner ingen som kan det. Og har ikke funnet noen som kan gjøre det i Trondheims området.

 

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei parabux, velkommen til kammeret!

 

Du kan Google et stål som du kjenner betegnelsen på, skriv eks "S355 datablad".

 

Det enkleste er å få tak i et sirkelsag blad, kutte ut knivformer av det med vinkelsliper. Så bør du varme kniv emnet til det ikke lenger er magnetisk og la det avkjøle seg langsomt. Da blir stålet bløtt og kan bearbeides med fil og bormaskin.

Når du er fornøyd med kniven herder du ved å varme den til den blir u magnetisk igjen og brå kjøler i raps eller motor olje.

Oppvarminga klarer du med en propan brenner. Dette blir ikke en perfekt kniv men det er gøy for det og det er det viktigste.

 

Sjekk youtube for snutter som hviser " how to make a knive With common Tools". You brukeren Trollsky har videoer på akkurat dette.

" target="_blank.

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...