Jump to content

Aldri sett maken, haglpatron:


Vaquero

Recommended Posts

normal_Cal__36_a.JPG

Jeg fikk disse haglpatronene i fanget, cal. 36:

Giveren visste ikke selv hva det var, ikke jeg heller. C.o.l. er 34,30mm. og diameteren på culoten er 11,90mm.

Som dere ser er den satt sammen med en vanlig Nitedal kal.12/70. Deretter en .45LC.

normal_Cal__36_b.JPG

Disse små hylsene er merket cal.36 , det er alt. De er tomme for tydeligvis hjemmepåfylling av krutt og evt. hagl.

De små koppene skall presses inn foran, jeg vet ikke om de kan fungere som sabot med hagl i riflet løp? Samtidig fulgte det med to plasthylser, hvit og rød, hva disse er til er en gåte for meg.

normal_Cal__36_c.JPG

For moro skyld sjekket jeg om de passet i en Vaquero .45LC. Det gjorde de perfekt. .45LC hylsa måler Ø 12,0mm. og haglhylsa Ø 11,90mm. Jeg fikk fint seks patroner i tønnen som roterte fint uten motstand. Haglpatronens krave er litt større enn .45LC sine, men jeg fikk fint plass til seks stk. likevel.

 

Jeg tror ikke de er til revolver????? Men hva er dette for noe rart? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel cal 36/410 som er kappet for nettop å gå i revolver ? Trur eg :lol:

normal__410.JPG

Her har jeg tre eksempler på .410 haglpatroner.

Selvfølgelig, du behøver ikke å være på bærtur der. Basisen er .410" Haglpatron. Men de ser ikke helt hjemmestussa ut.

 

Hvorfor ikke? "gubben38" du kan ha rett? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Kom i igjen folkens, her er ammo for bekjempelsen av "brunsnegler" :mrgreen:

 

Wranglers forslag er jo kjent fra disse patronene fra CCI:

normal_CCI_hagl.JPG

Fra venstre .44 Rem.Mag. - .45acp. - .38 Special. - 9x19mm. - .22 Long Rifle.

Så finnes det selvfølgelig flere, etter opphevelsen av forbudet mot blyhagl er det vel mulig å se om disse dukker opp igjen?

Ikke noe stort savn for min del.............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...