Jump to content

Verdivurdering


Kanibal

Recommended Posts

Hei,

Vi holder på å gjøre opp etter besteforeldrene mine og har nå gått gjennom våpensamlingen. Der fant vi bl.a en skarp mp40. Vi har underrettet politiet og skal få den plombert. Men kan noen si noe om verdien på en mp40 uplombert og plombert? Hvordan er det å selge slikt? Jeg ser på amerikanske sider ar en skarp mp40 kan gå for opp mot 15-20 000$ og fant en plombert til 8000$ men syntes det virket vel drøyt... ?!

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske priser på denslags kan du se helt bort fra - de er preget av at der er noen få ekstremt pengesterke samlere som trekker markedet opp, slike våpen er svært sjeldne i USA og det er totalt umulig å importere dem.

Her til lands har de siste plomberte MP-40ene jeg har sett bli omsatt gått i området 12-15.000. Hva verdien er påvirkes av stand, variant, nummerlikhet og produsent, og selvsagt at du finner den rette kjøperen.

Å omsette den i skarp tilstand er nok i praksis utelukket - det er omtrent umulig å få innvilget ervervstillatelse for fullauto selv når det aktuelle våpenet inngår i godkjent samlerfelt. Da må det aktuelle eksemplaret være spesielt sjeldent (noe en MP-40 definitivt ikke er) eller ha spesiell historisk verdi, noe som forutsetter at forhistorien er kjent og kan dokumenteres.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyldende og godt svar! :) Jeg syntes de amerikanske prisene var noe drøye ja :shock:

Må innrømme jeg har litt lyst å beholde mp40`en. Men han hadde litt av hvert ellers å selge unna som Lee Enfield, Krag Jørgensen 1918, Ross rifle (kanadisk), Mauser og en skarp kongsberg colt + 6 bajonetter ++ Bør man finne en lokal kjøper, eller går slikt an å sende per post? Vi hadde en som tilbydde 15k (inkl mp 40`en) for hele samlingen, men vi følte at da fikk han kanskje vel mye for pengene. Jeg har skjønt det slik at alt annet enn mp40 ikke er verdt mer enn metallet de er laget av, men likevel. Fins det noe forum der man kan annonsere ut slikt? Følte ikke dette var noe man la ut på finn akkurat..?

Link to comment
Share on other sites

Takk for all hjelp sålangt :)

 

Her kommer noen bilder som forespurt. Måtte dekomprimere dem litt for å få dem lastet opp, så det tok litt tid, men bedre sent enn aldri.

Jeg våger ikke legge ut navn over bildene, i frykt for å navngi dem veldig feil :P Men som våpenentusiaster ser dere sikkert hva som er hva ;) Den første rifla det er bilde av, er ikke plombert ennå tror jeg. Det samme gjelder som sagt mp`en og colt`en. De er jo ikke akkurat fabrikkny, og noen av dem har absolutt slitasjeskader. De fleste har hengt til pynt på veggen i alle år jeg har levd iallefall (minst 30 år).

 

normal_20151002_155424.jpg

normal_20151002_160713.jpg

 

normal_20151002_160724.jpg

normal_Untitled-2.jpg

 

normal_Untitled-3.jpg

normal_Untitled-4.jpg

 

 

normal_4.jpg

normal_Untitled-5.jpg

normal_6.jpg

 

 

normal_7.jpg

normal_9.jpg

 

normal_10.jpg

normal_11.jpg

 

normal_12.jpg

normal_13.jpg

 

normal_mp40.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da får vi begynne med første bilde.

normal_20151002_155424.jpg

Fra venstre:

- Norsk M/1956SLK - Krag-Jørgensen M/1894 ombygget for bruk på M1 US Carbine. Verdi 3 - 500kr med balg, trekk fra 100 hvis balgen mangler

- Mauser-bajonett, ikke den vanlige tyske, er usikker på hvilken. Eksport eller lisensmodell.

- Samme som første

- Fransk Cotteau de Poignard Mle. 1916, også kjent som hevnerdolk. Verdi 1.200 - 2.000 med balg.

 

normal_20151002_160724.jpg

Fra venstre:

- Norsk M/1956SLK

- S-84/98 Mauser-bajonett. Verdi med balg og læroppheng 500 - 1.500 avhengig av stand, produsent og nummerlikhet. Uten lærheng, opp til 800, uten balg 2 - 400.

- Norsk M/1956SLK

 

normal_Untitled-4.jpg

Mauser K98k-F1, ombygget til .30-06. Verdi 1.000 - 1.500

 

normal_4.jpg

Lee-Enfield No.4Mk-I, har ikke funnet ut av produsent ennå. Byggeår 1943. Siden den er plombert vil jeg si verdi 1.500 - 2.000

 

normal_7.jpg

Ross M-10. Siden den er plombert vil jeg si verdi 1.500 - 2.000

 

normal_10.jpg

Krag-Jørgensen M/1894. Siden den er plombert vil jeg si verdi 1.000

 

normal_12.jpg

Kongsberg M/1914, byggeår 1927, nummerlik på synlige deler, ser bra ut. Verdi 3 - 5.000

 

MP-40 har jeg gitt info om over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...