Jump to content

Tenifer/Melonite/Cerakote finish på mini 14?


HetroErectus

Recommended Posts

Hei, er det noen i landet her som gjør dette, og gjør en jævlig god jobb? Jeg har en vanlig blånert mini 14. Denne fungerer fint, men jeg vil ha den immun mot rust.

 

Glock har som kjent den vanvittig fine tenifer overflatebehandlingen. Min glock kaster jeg bare rett i våpenskapet etter skyting og gidder omtrent aldri pusse, er ikke bekymret for rust i det heletatt.

 

Er det mulig å få dette på en rifle, og hvor mye ville noe sånt koste?

 

Et annet alternativ er cerakote ... da ville jeg hatt hele børsa og mekanismen inni behandlet med dette men jeg stoler ikke nok på meg selv til å gjøre det. Cerakote skal ha en "smørende" overflatebehandling spesielt for intern mekanisme. Men jeg aner ikke hvem som eventuelt gjør dette, som jeg kan stole på gjør en god jobb, og hva prisen vil bli.

 

Det er også dette her med innside av løp, såvidt jeg vet gir ikke cerakote beskyttelse for innsiden av løpet men er mer en microfilm/"lakk" for utsiden av løpet, mens tenifer/melonite gir jo til og med INNSIDEN av løpet ekstra beskyttelse mot rust og slitasje.

 

Noen som har greie på dette her, hva det vil koste og hvem som er mannen å kontakte for et sånt oppdrag?

Link to comment
Share on other sites

Fikk belagt min 1911 med Cerakote, den ble da belagt både inn og utvendig, avtrekksdeler og løp ble ikke belagt. Resultatet ble veldig bra, og etter et par tusen skudd er det kun liten slitasje innvendig (der blånderinga normalt blir slitt bort).

Pvas gjorde dette for meg, og leverte innenfor avtalt tid og pris (2500kr)

Link to comment
Share on other sites

Glock har hatt forskjellige finisher. Tenifer er såvidt jeg har skjønt det en behandling av stålet som beskytter overflaten mot rust etc, blåneringa ligger utenpå denne har jeg skjønt. Har sett matte glock er som er lette å ripe finishen på, men f.eks min g20 har en finish som minner om ei stekepanne, denne er når umulig å ripe opp.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar begge

 

stemmer det med glock, at det er en forskjell i kvaliteten på rustbeskyttelsen i gen 3 og gen 4, det passer bra med hva jeg har lest om dette, nemlig at glock gikk for en mer miljøvennlig men dårligere type rustbeskyttelse i gen 4. Jeg har gen 3 og den virker bunnsolid.

 

det hadde vært genialt om det var mulig å få en liknende type rustbeskyttelse på en mini 14, men pvas er de eneste jeg har fått høre om, og det er visst kun cerakote.

 

mulig jeg velger dem og gjør en cerakote jobb, med en dyp svartgrønn farge som så fin ut med litt grønne skyggenyanser på. tenker ikke på camo-mønster.

 

jeg hadde en rustfri før men denne gikk ikke bra (kilte seg), så klok av skade valgte jeg heller en vanlig blånert. følelsen i den blånerte var rett og slett bedre, og bortsett fra et klikk på første skudd har den gått feilfritt. fordelen med blånert i forhold til rustfri er også muligheten for å legge på ting som cerakote eller tenifer finish i etterkant, noe jeg har lest rustfri ikke er like glad i, ivertfall ikke tenifer.

 

jeg hadde gladelig gått for cerakote uten forbehold hvis den bare gikk på alle deler, fra innside av løp til avtrekkermekanisme, noe den desverre ikke gjør. jeg er også usikker på hvordan slitestyrken er, det finnes en spesiell cerakote finish som "smører" internmekanisme som sagt, men den har begrenset levetid.

 

jeg vil ha dette gjort 1 gang, også være ferdig med det, så jeg har en rifle som kan brukes i alt vær

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke gen4 glock ruster noe mer enn eldre varianter, tenifer "greia" er en salgs beskyttende overflate herding. Finish på glocken er en slags blånering som ligger utenpå dette beskyttende laget. Støvmatt finish er stort sett lettere å lage riper (ihvertfall synlige) i enn f.eks høyglanspolert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...