Jump to content

Lubri-sizer - valgets kval


700 ADL

Recommended Posts

- eller ikke.

 

En RCBS Lub-a-matic2 fra Midway eller en Magma Star Lubriziser fra USA for noen hundrelapper mer.

 

Det ble egentlig ikke noen kvaler. Jeg skal size pistolkuler i tildels store kvanta, og så en video med Lyman (nesten lik RCBS'en) og en med Star'en i aksjon.

 

Det eneste negative med Star, var den dårlige netthandelløsningen, men jeg har sendt en oppklarende mail, så får vi se hva som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville valgt RCBSen. Grunnen til dette er at den er mindre kresen til fett, og pga. RCBS sin no-bullshit garanti. Blir noko ødelagt, og det blir fiksa gratis, uten noko om og men. I Star sin sizer må en bruke hardare fett pga. endel høgare trykk, evt. støype kulene .001 tomme større for å forhindre lekkasje. Greit nok at Star sin er litt raskare, men når alt kom til alt, så valde eg RCBS iallfall. No veit eg ikkje heilt kor store kvanta med kuler du skal size, men kun til eige bruk burde RCBSen holde lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en lyman 450 sizer i mange år.Ville ha valgt RCBS sin hviss jeg skulle kjøpt ny i dag.

Etter mange års bruk vil skralla på lymanziseren ryke ,og sekskant tappen som skralla drar rundt blir også utslitt.Bedre løsning på skruesystemet som skaper trykk i kulefettet på RCBS

Link to comment
Share on other sites

Sammenlikner man sizerne fra Lyman og RCBS i dag, er de nesten identiske. Jeg liker skralla til Lyman (det er Chapman som lager dem) - jeg har et par ekstra i tilfelle det skulle gå galt, men det har det ikke så langt. Uansett er det bare å sette på et T-håndtak med 1/4" sekskantfatning (bitsholder) om man foretrekker det.

Link to comment
Share on other sites

Tja, i år er jeg oppe i 14.000 skudd. 7.000 med partizan i 9mm, men jeg håper å bruke blykuler til neste år. Star selger jo varmeplate de også (den er visst mye bedre enn Lyman sin, selv om Lyman passer den også) slik at man kan vel bruke det fettet man ønsker.

 

Men nå ser det ut til at jeg får låne en "throat reamer" og skal sjekke om blyingen blir borte i revolveren min, før jeg forkaster Lee flytende alox på båten, så vi får se.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fordelen med RCBS / Lymann er at det er mange som har støpt kuler i Norge, sizerdier og toppuncher er det derfor mulig å få til en billig penge og av og til gratis.

Slå en kule gjennom dem og mål med micrometeret, er ikke sikkert de er som nye og diameteren som står utenpå stemmer :?

 

Star sizeren er som andre over har nevnt, MEN i tilleg har dens sizerdier en annen diameter så de kan ikke brukes om hverandre med RCBS / Lymann og de er i tilleg minst dobbelt så dyre.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Dagens tips for bruk av hardt fett i Lymann/RCBS-presse: monter pressen med en bit aluminiumsplate mellom benken og pressa. Plata skal være såpass mye dypere inn på benken at du kan sette et strykejern med termostat på den-aluplata finner en i skrotdunegn-strykejernet koster en hundrelapp på Europris eller Biltema-vips-kalibreringspress med varmeplate!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...