Jump to content

dachsbracke


Espen.S

Recommended Posts

Kontaktsøkende har jeg hatt av alle raser jeg har hatt.

Eneste untaket ble etterhvert ene handachsen jeg hadde, som forvandlet seg til totalt jaktidiot.

Man sier at hunder gjerne blir som eieren, og det stemte nok godt i dette tilfellet :mrgreen:

Synes at både strihåret dachs og drever har god og hardfør pels.

 

Å ungå å få en langtraver er helt klart et pluss, men jeg vil tro at sannsynligheten for å få en "skopusser" også er større.

Hvordan er erfaringen til de som har/har hatt rasen når det gjelder dette?

Hvordan er losmålet til rasen vanligvis?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg er intressert er fordi vi jakter med bayer, men den har stor fart og setter og stor fart på hjorten. Dachbracke er mindre og holder derfor mindre fart- slik at hjorten forhåpentligvis ikke stikker men bare lunter- det er det jeg tror-

 

I tillegg så liker jeg bayeren da den en en ypperlig ettersøkshund, og slik som jeg har forstått det- er dachbracke også en viltsporhund- så håpet var å få en som er like god til ettersøk.

 

Men jeg leter etter hund også må jeg bare klare å overtale hun som jeg bor med

Link to comment
Share on other sites

Har to dachsbracke tisper, og har virkelig sansen for rasen! typisk lostid 15-30 min, noe lengre viss dyra ikke stikker ut.

Dette kombinert med gode spor egenskaper jør de til perfekt for min type jakt, og til ettersøk. synes ikke det er veldig jivende å sitte å høre på los som går på naboen i timesvis. Helt annen underpells enn bayeren jør at de kan stå ute hele vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...