Jump to content

Actionkamera på Rifle


Robbanreka

Recommended Posts

Hei!

 

 

er det noen som har erfaring med å ha Action kamera til jaktbruk? jeg tenker og ha dette kameraet på hodet.

jeg sliter med å velge hvilket kamera jeg skal kjøpe meg, det står imellom Contour Roam +2, Contour Roam 3 eller Garmin Virb...

 

er det noe zoom av noe slag på disse kameraene eller er det bare vidvinkel?

 

 

Non som har erfaringer å dele?

 

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

er det noe zoom av noe slag på disse kameraene eller er det bare vidvinkel?

Non som har erfaringer å dele?

 

Hei

Det er ingen zoom på disse kameraene du nevner og er totalt uegnet for å filme jaktsituasjoner og skyting på mer enn 40-50 meter.

 

Min løsning ble ett delvis hjemmelaget feste i forskjeftet og ett lite standard videokamera. Fungerer veldig bra. Alt under er filmet med denne løsningen. Skuddet kommer ca 6 min ut i filmen.

Link to comment
Share on other sites

Var bra film dette! men tenker kanskje å ha kamera til andre ting også, ikke bare montert på Børsa...

skal man satse på å lage jaktfilmer så må man vel ha med seg en kameramann.

jeg har mest lyst å bare ha noe som filmer situasjonen og opplevelsen med og komme innpå dyr eller få dyr på post. men er vanskelig å velge da det er X antall kameraer å velge i... bikker mer og mer over imot Garmin Virb Elite..

 

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Contour Roam 2 og monterte det på rifla. Med tilbehør rundet det vel to høvdinger. En måned etterpå solgte jeg driten for en tusenlapp. Helt ubrukelig på avstander over 30 meter. Dårlig i motlys, og elgen er som en fluelort i størrelse. Den eneste fordelen jeg ser med actionkamera er at det kan filme øyeblikkelig bare med et skyv på bryteren (Contour).

 

Det var i grunn denne videosnutten som gjorde at kameraet mitt ble lagt ut for salg. Avstanden til elgen er vel omkring 35 meter, tenker jeg. Filmer en god stund, og elgen kommer et øyeblikk faktisk midt i bildet. Vet ikke om det går an å se videoen. La den ut på Facebooksiden min (og fikk selvsagt et par artige kommentarer...). Har slettet den fra pc'en:

https://www.facebook.com/knut.o.stensrud/videos/vb.618621180/10152761628066181/?type=2

 

Jeg har hatt planer om å lage til et eller annet og sette vanlig, lite videokamera, oppå kikkertsiktet. De er jo knapt større enn en Contour Roam. Kjøpte ring med Weaverskinne som kan festes på sikte. Så var det å få tak i noe som kan brukes slik at kameraet ikke ramler av i rekylen. Har ikke peiling på slike kameraer, så skulle egentlig visst hvor kjapt en får i gang filmingen om det skulle begynne å skje noe på elgposten. Hører også at slike kameraer har "James Bond-lyder" når en slår det på. Det piper og uler når det skal filmes... Det er jo kjekt på elgpost! Går kanskje an å slå av slike lyder? Vet ikke om en kan få filmet uten å dra ut "lokket". Går kanskje ikke det. Har aldri satt mine bein i et videokamera, så en får se. Har litt annet å svi av penga på for tida...

 

En får for øvrig tak i zoomlinse til Contour, men det koster omtrent like mye som å kjøpe et nytt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at servo til fokus kan relateres til den lyden du nevner. Hvis du skal unngå den må du isåfall deaktivere auto fokus.

Får du tak i ett kamera med tape mekanikk, så vil nok den også lage litt lyd ved oppstart - men tror ikke det selges så mye av de lenger..?

 

De fleste kamera med egen viewfinder vil nok kunne brukes uten at lcd er i bruk, men det finnes helt sikkert unntak..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...