Jump to content

VZ-52 og 7,62x45:


Vaquero

Recommended Posts

normal_VZ-52_a.JPG

Denne VZ-52 er en rifle fra Tsjekkoslovakia og med en lite omtalt patron:

Rifla her har en fortreffelig likhet med russernes Simonov SKS.

normal_VZ-52_b.JPG

7,62x45 er spesielt konstruert for VZ-52 som årstallet sier kom i 1952:

Patronen er her flankert av 7,62x39 (egentlig M/43) og fire ulike varianter av 7,62x45 i midten, til høyre en 5,56x45 Nato (for sammenligning i 45mm. hylselengde.) 7,62x45 ble egentlig påbegynt i 1950 i følge min litteratur. Tsjekkerne begynte egentlig å eksperimentere med 7,5x45 mod.49 i 1949. Deretter kom de frem til 7,62x45. Var det høna eller egget som kom først? Patronen ble utviklet i 1950 og rifle ble approbert i 1952.

normal_VZ-52_c.JPG

Her er patronen flankert av to mer kjente av dagens 7,62 betegnelser:7,62x39 - 7,62x45 - 7,62x51 Nato.

 

Etter det jeg vet har ikke denne patronen hatt noen sivil anvendelse i form av jaktvåpen? Er det andre her som har registrert det?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke brukt sivilt så vidt jeg forstår. Patronen har en nokså ukurant bunndiameter.

Det er vanlig å forme hylser fra .220 Swift eller 6,5mm Carcano. Med sistnevnte (muligens også Swift) må du som regel redusere diameteren på randen.

 

Ellers er det en temmelig interessant patron, virkelig en "intermediate"-patron, mellomting for 7,62x39 og 7,62x54R.

Gutta i grønt skulle hatt noe i den stilen. Selv er jeg en fan av .280/30 British til det formålet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...