Jump to content

Første fall etter stålos


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Da, endelig, så løsnet det for tiken. Igår, tok hun ut elg, og startet med gang los. etter 500meter stoppet det opp, og hun ble stående med elgen.

Takket være Garmin Astro, viste jeg akkurat hvor hund og elg befant seg, og smygingen kunne begynne. Det tok vell 15 minutter før jeg var fremme ved losen, og jeg kom inpå slik at jeg kunne sette meg ned og se på. Satt vell omtrent i 5min. da elge gjorde et utfall og forsøkte å støte bort hunden. Mens hunden var litt vekk fra elgen, fikk jeg satt på et skudd. Hunden var straks oppe på ryggen på hunden. Elgen vaklet litt frem og tilbake, og falt ettervert overende. Stolt hund og hundefører kunne konstatere at jakta var over for i år.

 

Så et spørsmål til dere mere erfarene: Tiken er 5 år, og har blit brukt både løs og som led hund. Som led hund har hun altid fungert 100%. Men løs, har hun vært veldig hard og tøff, slik at hun ikke har stilt elgen, men bare støtt de ut, og farten blitt stor.

Har skutt mye elg for henne, men dette var første gang hunn hadde stått stødig med elgen. Hun har tidligere bare kjørt på og gått på for hardt

Kan det være at hun nå har våknet, og har skjønt tegningen? Kan hun ha vært seint utviklet?

 

Har okså brukt henne løs, på kronhjort, og de står jo ikke for hunden. Kan det være derfor hun ikke har stilt elg tidligere?

 

Vil gjerne høre fra noen som har vært borti det samme.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! alltid deilig å få den første for hunden :D

ikke er jeg erfaren men vet at min hund som jeg også brukte som bandhund, da jeg fant ut at jeg ville bruke han som løshund så tok det lang tid før han begynte å lose skikkelig, konne være 2-3 bjeff på mange timer. men plutselig en dag så hørte jeg en hund som loste som om han aldri hadde gjort noe annet, jaggu var det min hund :D var som å slå på ein bryter, så ja det har sikkert gått opp et lys for tispa di!

Link to comment
Share on other sites

Lørdag slapp jeg tispa og unghunden (10mnd) igjen. Tispa dro ut, mens unghunden holdt seg rund bena mine.

etter 5min, startet losen. Lett ganglos, som stoppet etter 200meter. Strax unghunden hørte losen, dro han ut.

Jeg brukte ca 5min på å liste meg inn på losen, og der sto de, både mor og sønn, med en 1,5årig okse.

Elgen sto dønn, mens begge hundene sirklet rundt.

 

Desverre var kvoten full, så jeg kunne ikke skyte. Men fy f.... hvor det klødde i avtreks fingeren.

Lot hundne stå i ca 20min før jeg var frem og søtte. Elgen satte avgårde, med hundene i hælene.

Etter ca 600meter sto de igjen. Sto en stund å bare lyttet, og ettter ca 10min kom tispa tilbake, mens unghunden fortsatt sto i los. Etter nye 20min kom unghunden på bakspoer tilbake.

 

Endelig ser det ut til at det skal bli ordentlig fart på løshund jakta fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...