Jump to content

Hvor er fuglen i Valdres?


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Jeg var en tur i vestre slidre på lørdag. 22 grader, en del vind. Planen var å gå i terrenget for å se fugl og få en fin tur.

 

Hadde med meg bikkje i langline. Bikkja tok stand ved flere anledninger men ingen fugl å se noe sted. Hverken i skogen på 800-900 meter eller opp på toppene på 1150 meter. Det fantes ikke bær i lyngen. Heller ingen smågnagere.

 

Det eneste jeg fikk se var en hauk, restene av et egg samt hare og elg. Hvor er fuglen?

 

Var det tilfeldigheter, værforholda eller er fuglebestanden helt ute.....

Link to comment
Share on other sites

Eg la merkje til at du seier du nytta line på hunden din, og eg vil på vegne av beitedyr og vilt rette ein stor takk til deg for det :)

 

Fuglen i Valdres er iallefall ikkje i Vestre Slidre. Fjellstyret skriv på heimesida si at det skal gåast taksering no i august, og at det ut frå resultatet av denne skal det i slutten av månaden takast ei avgjerd om det blir jakt i det heile i år. http://www.vestre-slidre-fjellstyre.no/ ... sten-2015/

I motsetnad til dei føregåande åra var det litt spel i liene i vår, men den kalde sumaren har nok gjort det av med det meste av årskullet. Mykje rovdyr etter fleire gode gnagarår og enkelte sin lemfeldige omgang med bandtvangsreglar hjelp nok heller ikkje. Fuglebestandene i statsalmenninga i Vestre Slidre må vera eit skuleeksempel på overbeskatting over årtier. Det at allmenninga er høvesvis lita, med eit voldsomt aktivitetsnivå med press frå ei massiv hytteutbygging på alle kantar som nyttar statsallmenninga som friareal saman med eit alt for høgt kortsal og dermed jaktpress vil føre til at hønsefuglane går mot utrydding innan få år. Vestre Slidre Statsallmening er definitivt ikkje staden for utbytterik jakt på fugl.

Link to comment
Share on other sites

TS. Å fortelle hvor fuglen er i Norge, er det få som gjør. Og det er vel litt dumt, på et nettsted.

 

Men er du klar over, at selv om du overholdt båntvangs reglene, så bryter du nok noen andre regler. Og den viktigste er vel lovligheten av å trene fuglehund, med langline, noe som er forbudt. Flere er dømt for slik ulovlig trening! Hadde grunneier gitt tillatelse, til denne treningen?

Link to comment
Share on other sites

TS. Å fortelle hvor fuglen er i Norge, er det få som gjør. Og det er vel litt dumt, på et nettsted.

 

Men er du klar over, at selv om du overholdt båntvangs reglene, så bryter du nok noen andre regler. Og den viktigste er vel lovligheten av å trene fuglehund, med langline, noe som er forbudt. Flere er dømt for slik ulovlig trening! Hadde grunneier gitt tillatelse, til denne treningen?

 

Ja grunneier ga meg tillatelse. Happy?

Link to comment
Share on other sites

Det måtte jo ta fyr i kammerbålet.... Må da være lov å gå tur med hunden vel. Jeg har ofte med meg hund på tur i lang orange line og det er ikke dermed sakt at jeg driver trening av hund. Er det spesielle regler for hunder som går inn under kategorien jakthund? Er jo tross alt ikke alle som har det man kaller fuglehund som bruker hunden til det formålet.

I utmark går jeg med hunden jeg av og til passer i lang orange line, enkelt og greit fordi det er praktisk med linen som ikke surrer seg fast. Det ser faktisk ut til at den tibetanske teppetisseren jeg passer trives med det båndet og :) Tibetansk Spaniel er ikke noen jakthund, og den blir det ei heller av å gå i lang line.

Link to comment
Share on other sites

TS. Å fortelle hvor fuglen er i Norge, er det få som gjør. Og det er vel litt dumt, på et nettsted.

 

Men er du klar over, at selv om du overholdt båntvangs reglene, så bryter du nok noen andre regler. Og den viktigste er vel lovligheten av å trene fuglehund, med langline, noe som er forbudt. Flere er dømt for slik ulovlig trening! Hadde grunneier gitt tillatelse, til denne treningen?

 

Det som virkelig er dumt på et nettsted er de som ikke klarer å svare på et enkelt spørsmål, os må i stedet for øse av sin regelkunnskap.

 

Hvis dette er det du vil bidra med tror jeg at mange foretrekker at det ikke blir noe bidrag :twisted:

Link to comment
Share on other sites

TS, m/flere. Trodde virkelig, at dere satte pris på slik informasjon. :) Det er ikke alle som er klar over, at fuglehuneiere kan få bøter for ulovlig trening i skog/fjell. Og det var grunn til, at jeg nevnte dette. At noen som driver bevisst "tjuv-trening" blir sure, gidder jeg ikke å kommentere. Men, de ødelegger for fuglehund folket.

 

Editt: Bra at TS, hadde tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...