Jump to content

Barnes 62gr TTSX BT i 223Rem


M67

Recommended Posts

Blyfritt er jo tingen nå, iallefall til jakt, og jeg kjøpte ei eske 62gr TTSX for å ha noe forutsigbart og blyfritt å drepe rådyr med. Jaktdepoten var eneste som hadde de på lager, og jeg må jo si jeg gikk på en smell når eska til nesten 500,- inneholdt 50 kuler, ikke 100. Men 50 er forsåvidt fornuftig nok på ei jaktkule... Nok om det.

 

Jeg kikka litt på ladedata, og lat som jeg er ladet jeg opp 6 skudd med samme ladning, 26gr N540, og satte blåtuppkulene til 59.5mm oppå der. CCI400, og Lapua hylser.

Satte ei skive på 100m og skjøt 2 skudd, de satt litt høyt, og en halv tanke til venstre, hastigheten var hhv. 899 og 926m/s - men det var fra nypussa løp, og det var heller ikke unaturlig at de gikk høyt - siden rifla er innskutt med 80gr Amax i snaue 800m/s. Trykket så "helt greit" ut, det var ingen tegn på hverken det ene eller det andre.

 

Jeg staka treffpunkt og hastighet inn i Shooter, og BC... (rart å legge inn G7 BC på 0.138) og gikk bak til 200m, og to skudd til - de traff også litt høyt, uten at jeg skjønte hvorfor. Gikk så bakover til 300m (egentlig 293) og skjøt de to siste.

12300m_zpsctrjm55z.png.

er 100m DFS-skive

 

Blåste en hel del, og på 300m holdt jeg faktisk helt i v. kant av skiva (ca. på 7-tallet), men likevel klarer jeg ikke helt å være fornøyd. Det blåste ikke nede der skiva stod, så på 100m var det ikke nevneverdig vind, og hastighetsvariasjonen er for stor. På de 6 skuddene varierte den fra 899 til 932m/s.

 

Hva slags presisjon har folk fått med denne kula?

Er det noen som har erfaring med denne kula (eller lignende) som kan si om jeg bør endre settedyp, eller kruttmengde? Eller gi faen? Det er lang friflukt i denne rifla (har glemt hvor lang, kanskje jeg må måle)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Det blir en del ulike faktorer her så vet ikke om det er noe hjelp. Men jeg bruker 70gr TSX i min Villkatt med stort hell! Har skutt en en del rådyr med den og den fungerer!! Jeg sender den ut i 1070m/s og til tross for det ser ikke slaktene ille ut, dette er en super kulle i raske kaliber spør du meg! Best av alt, dyra har gått rett i bakken hver eneste gang ink. 3 dyr skutt på over 300m..

 

Når det kommer til presisjon og lading tok det litt tid før jeg fant god presisjon, men presisjonen kom med nær max ladning(eller litt over) og mye friflukt(husker ikke akkurat hvor mye) Skyter også 80gr A-max og har kule isetteren på samme dybde med begge disse kulene. Bruker Barnes TSX i 9,3x62 og TTSX i .300WM og også her er det max ladning og mye friflukt som gjelder.

 

Duble på 311 og 318m

9pdEOcG.jpg

 

Fornøyd med dette skudde på 318m;)

QL3yR0N.jpg

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Skyter også 80gr A-max og har kule isetteren på samme dybde med begge disse kulene

Da får vel Amax mer friflukt enn Barnes, siden Barnes er buttere? Jeg tror jeg kjører Barnesen i bommene om jeg ikke justerer, så jeg skrudde ned isetteren 0.075". Mulig jeg skal skru den litt opp igjen.

Som du ser av skiva, så er jeg ikke der at skudd på rådyr på 300m er aktuelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke akkurat men tror det er veldig nærme hverandre.. Det var egentlig litt tilfeldig att det ble sånn med det er jo enkelt og greit, har en del friflukt på A-max en og ja..

 

Det skal være mulig og få den til og gå bedre enn det der ja! Men jeg træla en del som sakt, både i 300'n og Villkatten. Så mitt inntrykk er att den er litt kilen.. I 9,3'n er krave litt mindre ift. presisjon da avstanden er kortere og dyre er digert!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...