Jump to content

Høyt trykk


rdalen

Recommended Posts

Jeg fikk meg en overraskelse da jeg kom på skytebanen forleden.

 

Da jeg avfyrte min kombi 7x57R var våpenet vanskelig å knekke etter skuddene og på et av dem kjente jeg varm gufse i fjeset. Da turte jeg ikke å skyte mer, fordi jeg hadde en følelse av at trykket var alt for høyt. På en av hylsene var det hull i tennhetta og de andre var tydelig flate rundt der tennstempelet hadde truffet.

 

IMG_0130ut.jpg

 

Skuddene var ladet selv og helt etter minimumsverdien i Den store Ladeboka. Kula var en 160 grs Sierra Game King og ladningen var 44 grs N160 krutt (maksladning er 46 gra). Hylsene var ladet en gang før og skutt i samme våpen, og da var det ikke noe problem.

Da jeg kom hjem vred jeg av et par kuler og sjekket ladningen, og den var temmelig nøyaktig 44 grs (Jeg brukte digitalvekt på hver eneste patron da jeg ladet.)

 

Klømegihodetoghvagjørjegnå.

 

Er det andre ting som kan gi for høyt trykk? Skal jeg lade med samme ladning i helt fabrikknye hylser? Skal jeg gå ned på ladningen, og i tilfelle hvor mye?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være ærlig.. Jeg har ingen erfaring med ladning av knekkvåpen. Så henger meg på litt for å lære litt.

Men jeg synes ikke hylsene bærer preg av høyt trykk?

Helpresset du hylsene? Sjekket patronspill ?

 

Punkterte heter kan jo komme av tennstempelet, har det skjedd før ?

Link to comment
Share on other sites

Om du skal lefle med 0 friflukt...kjøp i alle fall en comprator så du får målt heeelt nøyaktig på ogivalen. Nå vet ikke jeg hva du har målt med, men det oser litt "pussestokk, tusj og skyvelære" Den metoden holder ikke mål når det er snakk om microfriflukt...

Link to comment
Share on other sites

I følge QL er du ikke i nærheten av max trykk med den ladningen.

Max med 160gr Gameking SP og N160 er 49,4 gr.

Dette skal gi 3390 bar og max er 3400 bar.

Din ladning med 44 gr gir 2406 bar.

Er du sikker på at digitalvekta di er riktig?

Har du en sylspiss tennål i rifle løpet på kombien din som pungterer hetta.

Når jeg lader for min kombi i 7x57R så faller hylsa ut når jeg snur på våpnet og jeg lader nært opp mot max

Link to comment
Share on other sites

Der kom nok forklaringen. Når jeg bruker en pussestokk for å måle totallengde av løpet og lengden med kula satt meget lett mot bommene finner jeg den maksimale lengden, uten noe friflukt og den lengden ble i dette tilfelle 73.28 mm. Trekker jeg fra et par mm frigang, burde totallengden på patronen være 71.3 mm. Når jeg måler mine ladede patroner, er de 78 mm. Det betyr at de har vært nesten 5 mm lengre enn maksimal mulig lengde, og nesten 7 mm lengre enn ønsket lengde. ( :overrasket: Wow! det var mye - hva har jeg surret med? :oops: )

 

For å få dette inn i kammeret, så kan jeg ikke skjønne annet enn at kula har blitt presset inn når jeg har lukket våpenet, og dermed ligget hardt an mot bommene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...