Jump to content

6 mm BR


Tomas

Recommended Posts

Har børse som skal bygges opp i 6 mm BR og har noen spørsmål vedr. twist, kulevekt, løpslengde og utvalg av kuler. Har lest en del selv, og fulgt med på div. tråder her inne.

 

Mitt mål er få ei børse ( Ruger nr 3 ) som jeg kan benytte til både rådyr, skogfugel og div. annet mindre vilt på litt lengre hold. Har bedt børsemaker å lage match kammer for å få mest mulig ut av løpet.

 

Norma anbefaler 1:8 løpstigning til " tunge kuler " 104 grains kuler. Ser i Ladeboken utgave 7 at disse tester et løp med stigning 1:10, kulevekten de har benyttet er fra 70 - 100 grains kuler. testen sier ikke noe om presisjonen med de ulike kulene. Fordel med å velge 1:10 stigning er at da er straks løpene billigere hos Brownells ( ikke rustfri løp ). Skal jeg ha 1:8 stigning må jeg over på rustfri løp som koster dobbelt så mye, ikke noe problem i og for seg da " baletten " stort sett er betalt.

 

Praktisk å ha en børse som skyter likt ( lik kulevekt/kuleform ) med hel og blyspiss for meg, har kikket litt hos Alvestad og vel ikke kommet frem til noen konklusjon enda. Ser ut det er vanskelig å finne helmantel kuler som ikke har en eller annen form for hullspiss, da har jeg kikket litt generelt og ikke funnet noe bestemt fabrikat. Hadde vært artig å hatt litt igjen av tiuren når den endelig detter ned fra buska.

 

Hvilken faktor betyr mest for valg av løpslengde ( testrifla i Ladeboken hadde 65 cm løp ), riflestigningen eller om kruttet er raskt eller tregt. Etter å ha kikket litt i Ladeboken og Vihtavuori sin tabel så anbefaler Ladeboken 140 - 150 krutt, mens Vith. anbefaler alt fra 133, 135, 140, 150 og 540 krutt, alt etter hvilke kulevekter det skal lades med. Siden jeg vel mest sannsynlig lander på 104 grains kuler ender jeg på de tregere kruttene ( såfremt ikke kuleutvalget er dårligere for tyngre kuler, noe som tilsier at jeg bør gå ned i vekt for å få bedre utvalg (helmantel/blyspiss ), som i sin tur endrer behovet for riflestigning.

 

En annet problem, diene jeg har er laget til 6 BR Remington av Redding, hvordan vil disse fungere mot en Norma kammerbrotsj?

Link to comment
Share on other sites

Gå for 1-8 løp.

jeg har hatt 8 stk løp i 6br. Kun 2 har vært 1-10.

Jeg har kun hatt topp presisjon med 6br rem kammer og 90g fmj.

Men da kun du ikke bruke fabrikk ammo fra lapua/ norma.

I dag er jo vanlige 6br løp norma br. Med slike kammer har jeg hatt bra presisjon med 90g fmj.

Men tydelig presisjons forbedring med ett 6br rem kammer og 90g fmj kuler.

Bruker kun sako 90g fmj. Den har dessverre doblet seg i pris hos importøren nu i år.

Dine 6 br rem dier fra redding vil fungere utmerket.

Krutt jungelen du nevner dekker mye.

Jeg ville brukt vit n 110 til 90 g sako

Og vit n 540 el 140 til tunge 100-107 g kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere hørt at 243 kan være vanskelig å få til, at den også brenner mer krutt, og ergo mer erosjon av løp er også tilfelle. At det er å sette det på spissen er jeg klar over, men det er vel " ytterligheter " vi diskuterer her. Ellers takk for veiledningen.

Link to comment
Share on other sites

Gå for 1-8 løp.

jeg har hatt 8 stk løp i 6br. Kun 2 har vært 1-10.

Jeg har kun hatt topp presisjon med 6br rem kammer og 90g fmj.

Men da kun du ikke bruke fabrikk ammo fra lapua/ norma.

I dag er jo vanlige 6br løp norma br. Med slike kammer har jeg hatt bra presisjon med 90g fmj.

Men tydelig presisjons forbedring med ett 6br rem kammer og 90g fmj kuler.

Bruker kun sako 90g fmj. Den har dessverre doblet seg i pris hos importøren nu i år.

Dine 6 br rem dier fra redding vil fungere utmerket.

Krutt jungelen du nevner dekker mye.

Jeg ville brukt vit n 110 til 90 g sako

Og vit n 540 el 140 til tunge 100-107 g kuler.

 

Hvem er det som fører Sako kulene du nevner? Lager de virkelig egne kuler, det kan ikke være Laupa?

 

Løpslengde hva trenger dette kaliberet om vi satser på 1:8 riflestigning? Ser også ut at løpene er 26". Børsemakeren nevnte noe om maskinering ( i begge ender ) så da må ferdig lengde bli noe under 26"/65 cm, høres dette greit ut?

 

Min børsemaker handler fra Brownells, og brotsj ble betegnet som 6 mm BR Remington. Hadde for meg at den da ikke hadde kammer som tok de lengste kulene ( 107 grain ). Er vel ikke så veldig heldig å sette kulene dypere for å oppnå klaring til bommene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bare 50 cm løp, det holdt lenge, nå jaktet ikke jeg med 6br, men med en 243 i stedet (for småvilt) - fant ganske kjapt ut at den var bedre egnet.

243 er ikke mye verre en f.eks 6.5 når det gjelder løpsbrenning.

I ei standard rifle er 243 lettere å få til enn 6 BR, mine 6BR løp var kilne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...