Jump to content

Ny på gåsejakt - hva trenger jeg?


omeidesen

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått tilbud om å komme og skyte gås på en åker litt utfor Tromsø. Har ikke vært med på denne typen jakt før. Hva trenger jeg? Tenker da på jaktblind, lokkefugler av forskjeller gåsearter og lokkefløyter. Hvor plasserer jeg meg på åkeren?

 

Mvh

 

En fersk gåsejeger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal jakte med lokkefugler og sitte i skjul er det vel vinden som vil avgjøre hvilken retning du bør sette ut fuglene. Du må plassere deg selv der du får godt skjul og samtidig god aksjonsradius. Sett de andre trådene her inne om gåsejakt?

 

Google "decoy placement for geese", så får du opp masse bilder med forslag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har lest litt i diverse tråder. Men de utarter seg som regel i en diskusjon i ett eller annet. Har også noen spørsmål ang ammunisjon. Er bly å anbefale på gåsejakt, og isåfall hvilken størrelse og ladning. Gjerne merke også. Takk for svar forresten.

Link to comment
Share on other sites

Mener blyhagl-forskriften tar utgangspunkt i hvilke arter det jaktes på, og ikke hvilke områder:

 

"Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a."

 

Og som vi leser kan man skyte gjess og ender på innmark. Men om jordene trives å bli gjødslet med bly er en helt annen diskusjon :-)

Link to comment
Share on other sites

Bly kapsles inn og vil ikke påvirke i fast form. Er man utenfor våtmark, og det ikke kan skytes inn på våtmark er bly ett godt alternativ. Us 2-4 er fin størrelse. All ammunisjon MÅ testes så du ser hva ditt våpen får av treffbilde. Dette kan variere mye. Derfor kan jeg ikke anbefale annet en å teste forskjellige patroner. God kamuflasje og teiping av glinsende haglepiper. Spaning på fugl.

 

Det er mye en tror en trenger, men en hagle, litt patroner og grunneiers velsignelse gjør mye. Viktig er også god avstandsbedømmelse. Vil man ha fugl ned må man ha lokkefugl, kunne bruke lokk og gjemme seg godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...