Jump to content

Vurderer å bytte ut en vx2, men med hva?


Caasberg

Recommended Posts

Har en Leupold vx2 3-9x40 som i dag står på en Tikka t3 hunter 6,5x55. Synes blinkene blir noe små på 100m og oppover, og vurderer derfor et nytt sikte. Jeg jakter ikke, kun lekeskyting på bane og etterhvert noe jaktfelt. Trenger derfor ikke noe lyssterkt monster, men en (relativt) rimelig kikkert som gir meg mer forstørrelse til lengre hold, uten kanskje å koste 15-20.000,- ;-)

Opplyst retikkel og andre fancy ting tviler jeg sterkt på at jeg trenger, i alle fall foreløbig.

 

Ser for meg at det på sikt er ønskelig å forsøke seg på lenge hold, fra 300-500m og lengre da det er gode muligheter i området

 

Har en cz455 varmint som jeg tenkte skulle få overta vx2 'en, dersom det blir noe bytte :-)

Link to comment
Share on other sites

Vet det er masse som kan brukes, men når jeg ser på div tråder her inne så prater mange om skumring, nattejakt, opplyste retikler og at dette må man ha. Dette er foreløbig ikke aktuelt for min del, derfor ser jeg etter en (gjerne brukt) god kikkert uten lys og perfekt optikk, men som fortsatt duger til jaktfelt og lengre hold. Påsikt kanskje opp mot 500m eller mer.

Kan godt vurdere en grom kikkert, men da må det være noe brukt til en fornuftig pris.

 

Har sett på endel brukte, f.eks Leupold vx3 4,5-14x50 (liker denne), Meostar 2,5-15x50, Nikon Monarch 6-24x50 og masse andre kikkerter fra kr 2500 og oppover. Men så vet man ikke helt hva man trenger heller da :roll:

 

VX2 3-9-40 gir for liten blink for min smak, ut over 100m. På 100m hold ser jeg gjerne ikke alltid hvor jeg treffer i skiva, noe som er "litt" irriterende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...