Jump to content

Valg av ny match pistol cal 22


265

Recommended Posts

Havesyken er komt for en ny match pistol i cal 22,førstevalget er Pardini SP en pistol det er mye av på stevner.

Walther GSP er jo en banker bedre driftsikkert våpen finnes muleg ikkje men gått ut på dato?

Di nye pistolene fra Walther kjenner eg lite til,så har eg kikka litt på Morini.

Morini er heller ikkje et nytt våpen men er lite eg ser til Morini pistoler på stevner her,det er og et mye dyrere våpen kontra Pardini så er den verd den høye prisen ?

Så håper det er noen brukere her inne som skyter med Morini som kan komme med tilbakemeldinger på godt å vondt?

Å skulle noen ha både Morini og Pardini hadde det vart flott å få høre kva di ville valgt vis di måtte velge en av di.

Link to comment
Share on other sites

Du må prøve, iallefall holde i, begge våpen før du kjøper. Jeg har aldri skutt med, men holdt mye i Morini. Selv har jeg Feinwerkbau, den er jeg fornøyd med, svært enkel å drifte. Skulle jeg kjøpt ny pistol hadde det blitt Morini, den passer min hånd bedre.

 

Fordel med Morini (snart) og Pardini er at du får samme våpen i .32sw til grovpistol/felt.

Link to comment
Share on other sites

Har Pardini SP i 22 og HP i 32. Bedre og mer driftsikker pistol skal du lete lenge etter.

Og så du klare å ødelegge noe så har du et godt etablert serviceapparat her på berget gjennom Børselars.

 

Noen pistoler kommer inn og noen går ut, men disse to Pardiniene for Fin og Grov kommer nok å bli værende i våpenskapet så lenge jeg driver med pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

Vedr Pardini og driftssikkerhet så er jeg ikke imponert, hverken i .22 eller i .32. Det er svært viktig med riktig vedlikehold av matchvåpen, etter min erfaring, rengjøres ofte og oljes passe på de riktige stedene og ingen andre steder. Jeg aner ikke om de våpnene som stopper er riktig vedlikeholdt = jeg har ingen forutsetning for å vite om stoppen er "våpenfeil", feil bruk, ammofeil, vedlikehold eller manglende utskifting av deler fjærer mv. Men det er vel neppe tvil om at enkel demontering for "daglig" puss hjelper på motivasjonen til puss ihht produsentens anbefalinger, dvs "støvtørk" og olje etter hver skytedag. Jeg har lest bruksanvisningene til alle de store matchvåpnene jeg vurderte, Pardini, Morini, Walther SSP og min egen Feinwerkbau. Å ingen er så enkle å ha med å gjøre som Feinwerkbau, Walther SSP er vel i motsatt ende av skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Vedlikehold og driftsikkerhet hører som du sier sammen.

 

Jeg passer veldig godt på alle mine kortvåpen og langvåpen. Puss er en like selvfølgelig del av skytingen som føring av logg.

 

Derfor har jeg selv p.t. enda ikke hatt en eneste klikk eller feilkamring i mine to Pardinier. I 22LR bruker jeg kun CCI til trening og Norma til konkurranse. Til 32S&W bruker jeg kun Magtech.

Sikkert mange andre merker som fungerer bra på disse, men disse 3 overnevnte fungerer utmerket på mine og da blir jeg ved de 8)

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt funksjoneringsfeil på min Pardini SP og den går fort 1000+ skudd mellom puss med alt fra billig topshot ammo til konkurranse ammo.

Ikke er den vanskelig å smøre heller, kun et tynt lag med grease på løpet så er den good to go i "evigheter"

 

Har du en Pardini .32 fra før så er det etter min mening en "no brainer". Da kan du i tillegg tilpasse et grep og bytte mellom dem.

Link to comment
Share on other sites

Har du en Pardini 32 fra før, er det,som flere sier, ingen grunn til å velge noe annet i 22.

 

Da har du mest mulig likhet mellom fin/grov pistolen din. Samme sikte/avtreks justering, samme vinkel på skjefte.

 

Eneste "syndromet" Pardini 22 har, er at det går et tennstempel i ny og ne. Koster Kr 350 og tar eksakt 4 min og bytte selv.

 

Demontering for vedlikehold av Pardini er å løsne 1 skrue, blir ikke særlig lettere en det.

 

Hadde en Morini CM22RF i en periode, den kunne være litt kilen på billig ammo, trange kammer ble det sagt. Synes også avtrekket på Pardini er bedre (glattere, bedre lett off). Synes definitivt ikke at Morini er 9000 kroner bedre en Pardini.

 

Når det gjelder de nye Walther modellen, er det flere som skryter av dem, men det var det mange som gjorde av FAS også i gamle dager (samme type mating av magasin), nå er vel magasin problemer grunnen til at de fleste FAS ligger i skuffen rundt omkring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja har Pardini i cal 32 den funker bra godt avtrekk osv ikkje bytta tennstempel enda på den.

Kor ofte ryker tennstempel på SP 22 dumt vis det skjer på stevner er jo da det skjer :oops:

Eneste problem eg har med min HP cal 32 er på feltstevner med 6 skudd i mag er att når eg slipper fram sleiden går den ikkje helt fram.

Må da ta ut en patron eller ut med mag å lade på ny det skjer aldri med 5 skudd i mag,men bra det skjer da en får jo sagt en ikkje er klar når skyteleder spør om skytterne er klar.

Den fusker aldri etterpå under skyting,muleg mag skulle vært modifisert bitte litt til mener å huske dette va 5 skudd som blei modda til 6 skudd koriger meg om eg husker feil ?

Link to comment
Share on other sites

Vedr Pardini og driftssikkerhet så er jeg ikke imponert, hverken i .22 eller i .32. Det er svært viktig med riktig vedlikehold av matchvåpen, etter min erfaring, rengjøres ofte og oljes passe på de riktige stedene og ingen andre steder. Jeg aner ikke om de våpnene som stopper er riktig vedlikeholdt = jeg har ingen forutsetning for å vite om stoppen er "våpenfeil", feil bruk, ammofeil, vedlikehold eller manglende utskifting av deler fjærer mv. Men det er vel neppe tvil om at enkel demontering for "daglig" puss hjelper på motivasjonen til puss ihht produsentens anbefalinger, dvs "støvtørk" og olje etter hver skytedag. Jeg har lest bruksanvisningene til alle de store matchvåpnene jeg vurderte, Pardini, Morini, Walther SSP og min egen Feinwerkbau. Å ingen er så enkle å ha med å gjøre som Feinwerkbau, Walther SSP er vel i motsatt ende av skalaen.

 

Det er noen Feinwerkbau i klubben ikkje light mod å der har det vært mye pussing å banning.En av di har passert 1000+ skudd å funker ikkje enda?

Han har prøvd alle typer ammo billig å dyr men not?

Er flotte våpen å se til og holde i men noen sære typer å få til å fungere!

Link to comment
Share on other sites

...............Morini slipper sin 32sw nå i høst/vinter...................

Hvor finner man info om dette og er det noen som har sett hvordan det vil se ut ?

 

Jeg har Morini RF i 22, og den er ikke løsnet en skrue på siden den ble kjøpt for 3 år siden.

Avtrekket er akkurat likt som den dagen den ble kjøpt. På 3 år er det 1-en utkaster som har knekt.

Spiser all ammo. Ellers så er den problemfri. Men alle jern kan vere litt forskjellige på toleranser, så

dem behøver ikke funke likt selv om min er fin.

 

Savner et alternativ i 32 i, så kommer ikke den Morinien 32 kjapt så selger jeg Morinien og kjøper

noe som kan leveres i både 22 og 32.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...