Jump to content

Blanding av lot


Fun

Recommended Posts

Hei, jeg er fersk lader og har et spørsmål.

 

Jeg har overtatt en rifle i kaliber 222. av min far.

Med fikk jeg en del pakker med noen få patroner i. Disse av merket Seller & Belliot.

 

Det jeg da lurer på er: Hvor viktig er det å skille ulike LOT? Kan jeg skyte disse fabrikkladningene, blande hylsene, for så å lade de om uten bekymring? :)

Link to comment
Share on other sites

LOT er jo først og fremst viktig for å spore tilbake hvis noe skulle skje, samt at det kan være treffpunktforskjeller grunnet f. eks. varisjoner i komponentene.

 

Men for hjemmladning av hylsene etterpå skal det ikke spille noen rolle, annet enn i spesialtilfeller (langhold, maksladninger når hylsevolumet varierer mye).

Link to comment
Share on other sites

Det kommer veldig an på. Enkelte hylsetyper kan ha like hylser fra lot til lot. Andre ikke.

Skal du ikke lade max, skyte match, Br, langhold eller noe anna ekstremt, så går det nok fint. Men skal du gjøre en av de tre-fire tinga der velger du vel anna hylser enn s&b uansett.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder akkurat .222 har jeg fått med meg at forskjellen på enkelte hylsefabrikat/lot? , kan være så store at du kan få en ubehagelig overraskelse om du bruker de om hverandre.

Jeg lader ikke .222 så jeg kan ikke si noe mere spesifikt om dette, enn vær forsiktig med ladninger opp mot maks.

En lur ting å gjøre om du er usikker på hylsene er å veie de. Har de stor forskjell i vekt, kan du anta at volumet er forskjellig.

Det er sikkert mulig å finne detaljert informasjon om .222 på nett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...