Jump to content

Valg av ny rifle


G.G

Recommended Posts

Har bestemt meg for å bytte ut CZ'n i noe litt mer nymotens, og søker derfor råd her inne. Har sett meg litt rundt om og har funnet noen alternativer. Det står mellom Tikka T3, Remington 700 SPS Tactical, Howa 1500 Varmint eller ei Smith & Wesson i-bolt rifle. Vurderer også å gå fra 30-06 til .308. Mistenker at jeg kan bli bedre å skyte med litt mildere rekyl. Er ikke skuddredd, men CZ'n sparker godt ifra og jeg tror det påvirker meg.

 

Håper dere kan ta dere tid til å skrible ned synspunkter og/eller råd angående dette!

 

-Gøran

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det finnes 1000 tråder, og det er en av grunnene til at jeg lager en ny. Har lest på div tråder men føler ikke at jeg ble noe spesielt klokere.

 

Heller litt mot Tikka da de fleste på jaktlaget har Tikka (dog i tre). Utseendemessig heller jeg mot Remington 700 SPS Tactical, ser skikkelig tøff ut, synes jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Alle dine alternativer er gode børser. Alle gjør den jobben de skal så det blir mer smak og behag utfra hvilke følelser du får når du klår på de forskjellige riflene. Kjøp den DU har lyst på av dem...

 

Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg mer, er det noe spesielt du ser etter i en rifle da? Alle børsene er gode, de er bare forskjellige....

 

Tikka er så "in" for tiden at det ikke er til å holde ut, er ikke noe galt med Tikka, er en veldig bra rifle men blir det ikke litt kjedelig å ha det samme som alle andre da?

 

Rekyl er jo såklart en faktor, men jeg hadde nok ikke gått ned fra ´06 til .308 tror jeg. Lad heller treningsammoen selv, lag den litt myk og snill så blir du vant til rekylen og kan jobbe deg opp. Har selv en ´06, og må innrømme at jeg var litt spent på hvordan jeg ville takle rekylen. Men, med riktig teknikk er ikke rekylen noe vond. Skyter 200 grs Lapua Mega i litt over 800 m/s og det plager meg ikke i det hele tatt. -Og jeg er ikke en tøffing, spør hvem som helst som kjenner meg... :wink:

Kanskje det er noe med stokken på den du har som ikke er bra? Rekyl skal taes på alvor, om du blir "skuddredd" eller kanskje heller "rekylbekymret" så skyter du jo ikke opp mot det maksimale av det du kan heller.

 

Jeg vet ingenting om din alder eller erfaringsnivå men du vet kanskje at det å ligge og skyte er det verste du kan gjøre mht rekyl? Du kan jo ha skutt i 20 år for alt jeg vet såklart, bare tenkte jeg skulle nevne det...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Er vel ingen nybegynner, men er heller ikke den som skyter aller mest heller. Har jaktet elg i 6 år, og har vel skutt 60-70 skudd i året. Skulle ha skutt mer, men det er ikke alltid tiden strekker til. Tror CZ'en min er ganske spesiell med tanke på rekyl. Får prøve et par andre børser å se hvordan de oppfører seg:)

Link to comment
Share on other sites

Gjør det, jeg synes ikke min Weatherby Vanguard sparker noe særlig. Kanskje stokken passer bedre til meg enn CZ stokken passer til deg. Jeg er bare redd for å melde meg inn i halvmåneklubben... Har fått meg en smekk et par ganger men ikke noe som lagde merke... Trenger nok å trene mer på sittende skyting ja, er der jeg har fått smake kikkerten et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å klådd litt på et par børser, og ble faktisk litt skuffet. Tikka T3 Lite var overhodet ikke slik jeg hadde forventet. Den både så og kjentes "jalla" ut, desverre. Derimot falt jeg litt for Remington 700 SPS. Den så mye bedre ut, og jeg syntes den lå bedre i klypene. Nå gjelder det å finne en forhandler som har en 700 SPS Tactical liggende slik at jeg kan få tafset litt på den også:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...