Jump to content

Simunition og korthold m.m.


Vaquero

Recommended Posts

normal_Simunition_a.JPG

Her har jeg en del til øvelser for 9x19mm. 5,56x45 Simunition er tatt med for å vise slektskapet. Den jeg egentlig vil vise her er den helt til høyre, den var ny for meg. Det er etter det som er fortalt meg en hissig kortholdspatron, sort plastprosjektil. Den er til for samme system som for Simunitions-patronene i 9x19. (9mm.).

Ellers tok jeg med noen løspatroner fra venstre.

 

Jeg blir stadig overrasket over noe nytt :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Første norske korthold jeg har opplysninger om er 12mm Rem CF forsøk på Kongsberg tidlig 1880årene, litt artig med sentertenning i det kaliberet som ellers kun ble brukt som RF (ringantændelse) militært.

Senere kom der korthold i 10,15 Jarmann og 6,5Krag, mulig også i 8x58R til Remington karabinene (?) Etter2.VK kjenner vi jo både 7,92, og .30-06 med "tyttebær" kule., har også .30US Kar. og .303 med slik.

Blåplasten overtok etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer det, at den er livsfarlig på samme måte som blåplasten. Den er derfor farget sort for ikke å forveksles med den blå Simunitionen som har fargeampull. Jeg plasserte den ved siden av blåplasten som har samme bruksområde. Den er for skyting mot skiver o.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...