Jump to content

Vorn hjort sekk til reinsdyr jakt på hardangervidden.


Tottoen76

Recommended Posts

For kalv og simle burde det gå greit dersom du beiner ut og går to ganger. Blir trøblete om du ikke har bilvei til hytta slik at du slipper ekstra tur med annet utstyr.

Jeg vurderte samme løsning tidligere, men slo det fra meg. Den sekken er fryktelig tung sammenlignet med det man får med seg.

 

Se heller litt på Stone Glacier sekkene. Enkel våpenholder i form av remmer, og skreddersydd konsept for å bære ut kjøtt! Dessuten veier de veldig lite!

 

Jeg hadde en Recon-Pack Syncroflex før, men synes den ble tung. Neste gang blir det en SG Sky sekk.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den første modellen som kom ut. Har bært mye rart i den. Problemet med denne sekken er at den blir for myk om børa er for tung. Et halvt reinslakt på 30-40 kg?? Vil bli ubehagelig å bære. Da håper jeg at du ikke skal langt avgårde. Ellers en helt genial sekk!! Jeg bytter den ikke med noe!

Link to comment
Share on other sites

Halvt utbeinet slakt er ikke så mye. Ei hel simle, ubeinet, er gjerne under 35. Minus bein så nærmer vi oss ei kjøttvekt på ca 15?

 

Sekken er uansett lite egnet til det formålet.

 

Litt off-topic, men det heter Hardangervidda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Halvt utbeinet slakt er ikke så mye. Ei hel simle, ubeinet, er gjerne under 35. Minus bein så nærmer vi oss ei kjøttvekt på ca 15?

 

Sekken er uansett lite egnet til det formålet.

 

Litt off-topic, men det heter Hardangervidda :wink:

 

 

Hehe kanskje på østlandet men ikke i Bergen :smile::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har benytta første versjon av "hjort" på reinsdyrjakt. Jeg hadde da store deler av tiden med meg samboer som brukte stor-sekken min. Når jeg til slutt felte en kløftbukk beinet vi ut så mye som vi syntes nødvendig, også byttet vi helt enkelt sekk på retur'n. Likevel fikk vi da et par bog'er og noen filéer oppi Vorn-sekken i tillegg til jaktutstyret. Jeg synes Vorn-sekken fortjener betegnelsen "en liten stor sekk". I begynnelsen av jakta var vi på flere dagers telt-tur. Da kjøpte jeg lastestropper til sekken så jeg kunne laste mye utstyr under og over sekken. Ved avreise mener jeg den veide mellom 15-18 kilo, og allikevel opplevdes den rimelig komfortabel å bære.

 

Du bør imidlertid ha en plan for hvordan du skal transportere slaktet ut hvis du velger å bruke denne sekken. Jeg har båret ut noen hele simler, og det kan du helt enkelt bare glemme med denne sekken.

 

Kan du derimot ha med deg følge som kan bruke en storsekk frem til felling, eller du har mulighet til å stykke opp bæringen på flere etapper så burde det gå fint.

 

En løsning kan være å steine ned slaktet, og bære det ut ved en senere anledning. Da har du fordelen av å ha bedre tid, mere krefter, kanskje få noen med deg i tillegg til at kjøttet langt på vei er ferdig mørnet i kjølige omgivelser. Har gjort meg utelukkende gode erfaringer med denne løsningen, spesielt ved felling av store dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bruke vorn deer sekken min til småvilt og kortere turer tenker jeg utifra tilbakemeldingene her og så får jeg bruke tursekken min på 75 liter på turen på hardangervidden denne gang.

Siden jeg ikke vet hvor langt jeg kommer til å gå så blir vel vorn 40 liter for liten om en ikke ønsker å spasere noen turer opp og ned med kjøtt :D

Tanken var å være der oppe i telt i 3 dager så noe utstyr trenger en jo med seg for de dagene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...