Jump to content

Meopta r2 2-12X50 vs 2.5-15X56 hvilken er best på skummring?


efalan

Recommended Posts

Har nylig anskaffet meg en ny børse (Sako 85 ss varmint) og trenger et nytt sikte, har fra før av en r1 3-12x56, og er egentlig veldig fornøyd med den og ikke minst servicen fra importøren. Jeg vurderer derfor en av de to nevnt i tittelfeltet Utfordringen med 56mm er at jeg trenger nye ringer. Spørsmålet mitt er da, hvor stor forskjell et det på de to kikkerten mtp. lysgjennomgang?

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også an på hvor ofte du jager i skumringen? Hvis det kun er et par gange i løbet af sæsonen, så kan det ikke betale sig, hvis det er ofte ville jeg vælge 56 mm eller den nye zeiss med 60 mm :)

 

Sendt fra min D5803

Link to comment
Share on other sites

Har både 50 og 56 i swarovski pv-i modellene, har brukt dem omhverandre til nattejakt på hjort i 15 år. Klarer ærlig talt ikke å se forskjellen, mulig jeg kan gå opp ett hakk i forstørrelse med 56 hvis jeg legger til godvilja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Meopta R2 2.5-15x56 og har prøvet det i Sverige på natjagt efter vildsvin. Det anbefales.

 

Fungerer fint. "4C" retiklet er mere allround til forskel fra "4K" er mindre og bedre til finskydning fx rævejagt. Selv i dagtid kan det tynde belyste "+" i 4K retiklet have brug for at slå lyset på.

Link to comment
Share on other sites

Får se hva jeg gjør, blir vel til å ta med børsa for å se hvordan forskjellen blir med 50 og 56 mtp. høyde.

Har noen av dere sammenlignet r1 og r2 og vil uttale seg om forbedringer evt. forverring? Og er det noen vet hvem som har r2 på lager i butikk. Har sjekket vaabenhuset Nygård og forhandler listen deres virker utdatert.

 

 

Edit: Glemte i all hast å nevne at butikken helst burde befinne seg i Oslo området, hels sør øst for Oslo

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg byttet ut min R1 3-12x56 med den R2 2.5-15x56. R2 er helt klart bedre. Nå hadde jeg riktignok en eldre versjon av R1 uten lys. I dårlig lys så er R2 meget/ særdeles bra. Jeg har ikke testet den veldig mye men under starten på revejakta så har den imponert, men det er 4 ting med kikkerten jeg ikke er fornøyd med.

- lysprikken er litt for stor. Fungerer veldig bra til raske skudd på normale avstander, for prikkskyting på lengre hold og små mål (kråke) er den litt for stor.

- tråkorset er nærmest ubrukelig uten lys.

-man må ha øye korrekt plassert bak lysprikken for at den skal være "knallrød" Om ikke så er det som å se et bilde på en p c - skjerm fra siden.

- temmelig håpløst av meopta å ikke ha paralaxejustering på et 15x kikkertsikte. Å få målet og tråkorset i fokus på 300m er umulig.

Nå er det sjelden at jeg under praktisk jakt får føle disse bakdelene på kroppen men meopta burde ha unngått disse. Jeg har en Leupold VX 6 3-18x50 som jeg mener er en bedre allrounder en R2 en. Den har ingen av de overnevnte bakdelene og koster det samme. Jeg har enda ikke sammenlignet disse 2 i dårlig lys men det har jeg planer om. VX6 en imponerte under åtejakta i vinter. Men jeg har ikke sammenlignet de side om side. Jeg håper virkelig R2 en er betraktelig bedre her, om ikke så er det ingen grunn til å velge R2 fremfor VX6.

Link to comment
Share on other sites

Alle tiders, kommer du med oppfølgings post hvor resultatet av sammenligningen blir publisert?

VX 6 er faktisk en kikkert jeg har vurdert, men som tidligere nevnt så er jeg fornøyd med r1 og derfor holder en finger på meopta.

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...