Jump to content

Jakten etter den perfekte stokken


Andy94

Recommended Posts

Som uerfaren "børsemaker" er jeg på søken etter gode råd for og få den beste stokken til rifla.

Jeg har tidligere drevet en del med skiskyting og har forholdsvis god kunnskap om personlig tilpassing av selve geværstokken. Men spørsmålet er hvordan kan jeg få en så godt balansert jaktrifle som overhode mulig? Og hva bør jeg tenke på for og få en god rekyl rett i skuldra? Det går jo ut på at det skal være så lite bevegelse i våpenet som overhode mulig under avfyring. Selv holder jeg på med min 3. egenproduserte geværstokk for øyeblikket.

 

Takk på forhånd :-) håper det er mange våpen kyndige som ønsker og dele sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Justeringsmuligheten til GRS

Pistolgrepet til Tyristubben

Forskjeftet og vekten til KKC

 

Justerer ikke så mye på stokken når den først passer, men det er et ork å må bruke verktøy for å justere ned kinnstykket for å få ut sluttstykket

Link to comment
Share on other sites

Jeg er verken bøsjemaker eller uvanlig god til å skyte, men jeg har laget noen stokker både til hagle og rifle. Det som slår meg i spørsmålsstillingen din er at det mangler noe bakgrunnsinformasjon. En ting jeg har erfart er at en type stokk passer ikke alt. Verken våpen eller skytestilling.

Det er sikkert lettere å anbefale eller komme med synspunkter om du beskriver hvilken rifle og sikteløsning som er tenkt brukt, og hvilken/hvilke stilling/stillinger riflen er ment skutt med.

Lager du stokk i tre, trelaminat eller komposittmaterialer? Det kan bety litt for vekt, balanse og stivhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel Sako 308, og bruker et av de rimeligere utgavene av leopol sin kikkert. Den orginale stokken passer meg ikke, så jeg har tatt utgangspunkt i min gammle Anschutz Fortner for og tilpasse avstanden mellom pistolgrepet og avtrekkern, lengden på kolben og vinkelen på kinnstykke. For øyeblikket blir den nye stokken forholdsvis lik skiskyttergevær, så den skal være god i liggende og stående skytestilling med ekstra oppbygging under magasinet / avtrekkeren. Denne stokken blir i kryssfinner av bjørk.

Har du noen gode råd i forhold til vektfordeling og eventuelle vinkler som er kritiske for at stokken skal ha en så liten bevegelse som mulig under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Da bygger du en slags "Sako Laeukonen" :wink: Laeukonen synes jeg er en fin stokk som passer på Sako om den skal brukes til litt mere baneskyting enn jakt. Angående balanse ville jeg plassert den der jeg har venstre hånd på liggende.

 

Når du sier bevegelse på stokken under skyting, så er jeg usikker på hva du mener. Men tenker du på munningvipp, må du sørge for at kontakten mellom skulder og kolbe er riktig. De fleste konkurranserifler har justerbare kolbekapper. Har du ikke det må du sørge for rett pitch/vinkel mot skulderen. Det blir ofte et individuelt mål avhengig av kroppsform.

Det du også kan tenke på er at jo lavere skulderkontakten er i forhold til løpslinje og siktelinje jo mere munningsvipp får du. Monte carlo og svinerygg er fine eksempler på det problemet. På konkurranserifler unngår de problemet med mye vekt eller kaliber med lite rekyl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...