Jump to content

Nytt kikkertsikte


shark76

Recommended Posts

Jeg har forrige utgave av Leupold VX-1 2-7X28 på min Brno mod. 2. Kjempesikte til salong i mine øyne! Koster litt mer enn div. jallasikter, men skal man bruke det til jakt er det en trygghet med skikkelig optikk synes jeg. Fine duplex retikkelet er ypperlig til små mål på 0-100 meter, og det er en kompakt kikkert som du får skikkelig lavt på børsa hvis du vil og som ikke ser kunstig stor ut på ei lita salongrifle.

 

Skal jeg si noe negativt må det være at siktet har 1/4 MOA justering, men det er jo amerikanskprodusert. Mitt gamle har i tillegg ikke klikk på justeringene, noe som er endret på siste utgave.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Flanker. Det er en trygghet med god optikk å jeg synes det er verdt det. Har en VX-3 på storvilt rifla så jeg vet at Leupold holder mål.

 

Takk for tilbakemeldingen jeg ønsket, blir nok nytt sikte på salongen nå.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mange forskjellige sikter av ulike merker på salongriflene jeg har/har hatt:

 

Bushnell Scopechief 2,75x fast (ca midt på 1970-tallet)

Hawk (uten e) 4x32

Sava Sporter 3-9x40 (fra ca slutten på 1980-tallet)

JahtiJakt 3-9x40

Sightron SI 3-9x32RF

Sightron SII 4-16x42 AO

Simmons Predator Quest 4,5-18x44 SF

Leupold VXII 3-9x33 EFR

 

Sightronsiktene var bra. Det lille var et rent salongriflesikte (RF = Rimfire). Litt grovt retikkel, syntes jeg, ellers nydelig til en billig penge.

De andre, med unntak av Leupolden var "ordinære" sikter. Sightron SII'en var bra, men stort. Hadde paralaksejustering på objektivet (AO)

Simmonsen funket, siden den hadde paralaksejustering på sidetårn (SF), men optikken var ikke all verden, og synsfeltet var dårlig.

Leupoldsiktet har jeg nå, kjøpt pent brukt av en bra kar her på forumet. Og dette beholder jeg til dommedag. Fantastisk flott sikte. Lite og lett og med passe forstørrelse. Paralaksejustering på objektivet (EFR). Det er rett og slett nydelig på alle måter, selv om jeg har hatt en forkjærlighet for justering på siden. Fint duplex-retikkel. Ulempen er at det koster litt mye. Brukt er vel omtrent umulig å få tak i.

 

Leupold er et trygt og godt merke. Det holder i massevis til salongrifler og det meste av både trening og jakt. :-)

 

Om du vil se på andre merker, se på Sightron. Dette er etter min mening veldig mye for pengene. Ser ikke de jeg hadde, i nettbutikken til Jaktfall, men om du vil ha mye forstørrelse, går det an å se på SIH 4-12x40 AO. Den har paralaksejustering ned til 10 yds og er ganske kompakt av størrelse. Den har også livstidsgaranti. Prisen er meget behagelige 1 990,-. Ellers klarer sikkert Jaktfall å skaffe en mer passende.

 

http://jaktfall.no/produkt/jakt/optikk/sightron-optikk/sightron-kikkertsikter/si-hunter-series/sightron-sih-4-12x40-ao

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt dette fra Meopta (USA):

3-9x40 R/M (Rimfire/Muzzleloader)

http://www.meoptasportsoptics.com/us/ne ... 43137.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Parallellaksen er optimalisert for 50 yards. Har tenkt å benytte det på ei CZ 455 American 22 LR rifle. Har lyst på ei heldempa rifle fra Alms.

 

Finnes ingen tester på siktet utfra det jeg klarte å google meg til så det er vel ett lite sjansespill, men ett Tsjekkisk sikte på ei Tsjekkisk rifle hadde en viss klang. Meopta gir dessuten definitivt mye for pengene og det hadde jo vært interessant å sammenligne dette med tilgjengelige Leupold Rimfire sikter.

Gambler på at Meopta 3-9x40 R/M er ett bedre sikte enn LEUPOLD VX-II RIMFIRE 3-9X33 da det ikke er noen prisforskjell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...