Jump to content

Rådyr bukkejakt: Tolkning av feiinger


siggivara

Recommended Posts

Som fersk bukkejeger håper jeg noen kunne hjulpet meg å "tolke" feiemerkene jeg har funnet i det siste.

1. Hvor store revir kan bukkene ha? Gikk et par km langs en sti med mange feiinger relativt tett. Er dette samme bukken, eller kan det være flere?

2. Selv om de fleste feiingene jeg har funnet er fra i år har ingen av dem vært blodferske (barkestrimlene har vært tørre og "såret" på treet har også vært tørt). Betyr det at bukken har funnet seg et nytt sted, eller er den i området fremdeles?

3. Har funnet flere "enkeltstående" feiinger uten å finne noen andre i nærheten. Kan det bety at det ikke nødvendigvis er en bukk i området?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge feilingene er på små nåletrær er det ikke alltid så lett å vurdere hvor gamle de er, men normalt vil det blottede treverket fra i fjor nå være temmelig grått. Jeg har inntrykk av at nåletrær tåler en halvkvesting bedre enn løvtrær

Jeg syntes det oftest er greit å vurdere bukkegrav dvs. der bukken har sparket opp grunnen, ofte nedenfor feiingen.

Er det mye bøss type gule barnåler i dem er de ofte fra fjoråret. Har han sparket i mose sjekker jeg om noe av det løse fremdeles har litt friskhet/fukt i seg (i motsetning til å ha tørket inn/gulnet). Et grav han har vært innom ofte vil gjerne være helt blottet for vegetasjon.

 

Størrelsen på et enkelt revir avhenger av næringsgrunnlaget, men flere km høres mye ut med mindre det gikk i sirkel. Jeg setter meg gjerne 50-60 m til side for en sånn sti, husk fremherskende vindretning før du velger side!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...