Jump to content

Kvalitet på hagleløp


Sonic

Recommended Posts

Er det vesentlige forskjeller på kvaliteten på hagleløp? Dvs, hvordan de skyter. Jevnhet I spredning, hastighet på haglene.

Sagt på en annen måte: Vil min Star Baikal gi like godt resultat som en Beretta

 

Og hva er det isåfall som er bestemmende for kvaliteten?

 

 

Her er jeg egentlig ute etter ett svar fra kvalifisert person, ikke gjetninger fra gud og hvermann..

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg egentlig ute etter ett svar fra kvalifisert person
Lykke til. Synd du ikke kvalitetssikrer spørsmålsformuleringen din like strengt.

 

Men for å gi deg ett svar som passer til spørsmålet: Du vil skyte mye bedre med en Baikal som er tilpasset deg (og har riktig trangboring i forhold til ammoen du bruker), enn du vil med en Beretta som ikke passer til deg, og har helt feil trangboring. Og dette har ingenting med hverken stålkvaliteten eller tykkelsen i selve haglepipa å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

ok. men det jeg egentlig mente var at man trenger man ikke komme med gjetninger..

 

Og jeg spør kun om det er noen betydelige kvalitetsforskjeller på løpene I hagler. F.eks om typisk billige hagler aldri vil gi like jevne spredninger som dyrere, eller om det kan være hastighetsforskjell. Kun det løpene avleverer.

Link to comment
Share on other sites

Det enkle svaret er: Nei (det forutsetter at du med "løpet" mener: den delen av pipa som befinner seg mellom kammer og trangboring/choke).

 

Indre forkromming og toleranser i løpet kan utgjøre mikroskopiske forskjeller, men ikke noe som er av praktisk betydning.

 

Valg av ammo og trangboring er av betydning for hastighet og spredning/jevnhet-skuddbilde.

Link to comment
Share on other sites

Good to know. Jeg har hele tiden trodd at billige hagler kunne gi dårligere effekt enn dyre.

Husker å ha blitt fortalt at det kunne skyldes ujevne og/eller for romme løp, som kan gi dårlig tetting mellom forladning og løp og igjen for dårlig hastighet, osv. Men da stemmer altså ikke det da.

Link to comment
Share on other sites

Det som erfaringer viser er at dyrere våpen oftest har en jevnere overflate innvendig i løpene, det er rett og slett lagt mer arbeid ned i det. Løpet får ikke "høyerer effekt", men gir gjerne et jevnere dekningsbilde med et større utvalg patrontyper. Den blir ganske enkelt mindre kresen på ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Et hagleløp er vel ikke bare et hagleløp. I hvert fall Beretta har forskjellig løp å sine børser. Steelium Plus vs Steelium Pro etc. Forskjellen på disse er vel nettopp løpenes indre oppbygging som hevdes å ha innvirkning på for eksempel spredningen. Hvor stor betydning det har kan jeg ikke uttale meg om, men dyre er dem i hvert fall ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok en vanlig jeger som trener to til fire ganger i måneden på leirduebanen merker større forskjell fra en tyrkisk billighagle til en Beretta enn han merker fra den ene til den andre stålkvaliteten i Beretta-løpene. For en konkurranseskytter på topplan begynner nok mikroskopiske forskjeller å ha en virkning. Dessuten skal man ikke undervurdere "magiens makt" ved slike navngitte egenskaper - hvis skytteren tror intenst at dette hjelper gjør han gjerne ubevisst en bedre innsats selv som gir større utslag enn stålkvaliteten i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Husker å ha blitt fortalt at det kunne skyldes ujevne og/eller for romme løp, som kan gi dårlig tetting mellom forladning og løp og igjen for dårlig hastighet, osv. Men da stemmer altså ikke det da.
Alle moderne og nogenlunde kjente våpenprodusenter har såpass gode kvalitetskrav til egen produksjon, at dette ikke er noe reelt problem i dag. Når man skal vurdere kvalitet på dyr kontra billig hagle, er det helt andre ting som avgjør. Produsentens reklamepjatt er ikke til å stole på - da Marlin introduserte microriflede løp i sine rifler, påstod de at presisjonen ble forbedret med 20%. Dette var selvfølgelig svada.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...