Jump to content

Spørsmål ang. bruk av lokkeduft/urin på bukkejakt


Worseth

Recommended Posts

Håper noen med langt mere erfaring kan hjelpe meg litt.

 

Plages med et igjengrodd jaktområde som jeg atter skal jakte bukk i til høsten.

Greit med dyr, har registrert et par-tre bukker, men få gode posteringsmuligheter, ingen eng/åkre/større lysninger, stort sett tett skog og myr.

Tråkket nesten på dyr ved 3 anledninger under smygjakta i fjor, fikk masse kjeft, men så dem aldri - selv om de ikke var mer enn 20-40 meter unna.

 

Tenkte derfor å prøve "noe nytt", en eller annen form for lokkeduft/urin i kombi med lokken i år - håper dette skal gjøre de få postene mer effektive.

Har derimot ikke peil på hvordan man faktisk bruker stoffet på en god måte, ei heller hvilken type som er "best".

 

Om noen kan fortelle hva de selv bruker, hvordan, erfaringer, andre tips etc. hadde jeg blitt ei veldig hæppy pike :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De gangene er har benyttet meg av dette har jeg sprayet det på hæl/såle på skoene i et forsøk på å kamuflere innsporet mitt. Jeg kan ikke garantere at det virker, men har opplevd at revirbukken fulgte sporet mitt (ferske tråkk oppå mine skoavtrykk...) helt frem til treet jeg satt mot. Bukken bråkastet 3 m bak ryggen min og løp som den hadde fanden selv i ryggen...rett inn på naboterrenget. Det var det siste jeg så til den det året, men den måtte bite i lyngen året etter.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "best" er vel kanskje "originalvare"...?

Om du er heldig og kjapt skyter en bukk, så ta vare på urinen fra dyret da du slakter.

Urinposen er grei å få ut hel, med urinen i. Så tøm over på en flaske og skvett litt der du har fri "sikt" og er du riktig heldig kanskje kommer det en "nysgjerrig gammelbukk" til syne, som ellers er håpløs å få frem på åpent område...

 

Lykke til uansett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...