Jump to content

Kolbeforhøyer i karbon


msteiro

Recommended Posts

Er det noen som har sett eller prøvd å lage en kobeforhøyer i karbon lignende Exxoen de har hos Jakt & Friluft?

 

Den er fin nok den, men synes den blir litt klumpete, og samme kunne vært gjort i karbon bare mye tynnere, finere finish og med god flex.

 

Som jeg ser det er det et par alternativer:

 

1. Finne noen som lager det ferdig; tar lite tid og noen som har erfaring med det.

 

2. Lage det selv; sette igang med karbonduk, epoxy og voks. Moro å mekke litt med karbon?

 

3. Få noen i Kina til å lage det; ofte må man bestille en del stykker, men stykkpris er ofte latterlig lite, og har jo alltids noen kjente som vil ha en eller to.

 

Noen som har tenkt i samme baner?

 

Er jo litt flisespikking, men synes mange kolbeforhøyere blir klumpete, og 600 kr for et stykke plast med borrelås er prisen de kan ta fordi det ikke finnes mange alternativer, ikke fordi det nødvendigvis er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke verre enn å lage et prøveprosjekt i glassfiber først? En passende form av treverk eller lignende, et par-tre lag med glassfiber og epoksy, og et par runder plastfolie for å presse det ned. Om du gir trestykket en runde slippmiddel, kan det jo gjentas til du ikke gidder mer.

 

Ble fristende å prøve å lage noe slikt på en CZ455-stokk jeg pusler med. Prosjekttråden finnes, men det blir neppe noe mer posting der på en måneds tid enda.

Link to comment
Share on other sites

Mekket noe tilsvarende som j&f selger ved hjelp av kydex fra ebay til den nette sum av 68kroner og duotec borrelås fra Clas Ohlson til 109. Funker fjell og er formet etter min kolbe. Kydex er kort og godt en plastplate du varmer opp og former som du vil. Handlet kydex på linken under. Platen og borrelåsen holdt fint til to børser så ble hyggelig stykkpris på kroner 88,50.

 

 

http://www.ebay.com/itm/KYDEX-T-P3-5211 ... 2a52388bd1

Link to comment
Share on other sites

Lagde et par i glassfiber til min 22lr. Brukte en sjampo flaske som form. Bare å skjære bort ene siden av flasken slik at man har en plass å legge duken fra, og smurte litt gelcoat og la duken på innsiden av flasken. Null problem og perfekt finish med få minutters jobb. Men jobber med glassfiber daglig, så har det i fingertuppene, og har tilrettelagt alt man trenger. Brukte lengre tid på å finne en form (sjampoflaske) med den rette fasongen enn å lage produktet :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som fler har tenkt tanken :)

 

Sett litt på å lage den selv, enten legge karbonen direkte over stokken med folie og slippmiddel i mellom, eller lage form i glassfiber først.

 

Har vakuum pakker, så vurderte å tre hele kolben inn i en vakuum pose etter karbonen er lagt over stokken, så får man et bra avtrykk av stokken sånn.

Evt kan man jo vakuumere hele stokken først, så har man ihvertfall et beskyttende lag mellom hvis det skulle skjære seg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemstillingen sist uke, grublet over bruken av papp og tape da jeg fikk en ide om å bruke korkplate til å bygge med. Ble veldig fornøyd med resultatet, virker slitesterkt og var behaglig og varm å bruke :wink:

 

En slik korkplate man bruker som underlag til grytene, denne kokte jeg opp i vann slik jeg kunne bøye den uten den går i stykker, så la jeg den oppå kolben til korekt høyde(la dobbelt) og tapet den fast. Et par timer etter kunne jeg ta av tapen og korken var formet etter kolben.

 

Deretter limte jeg fast korken til kolben og raspet ned kantene slik den følger den naturlige formen til kolben.

 

Ble utrolig bra og behaglig, småjusteringer på høyde kontaktflate med skinn gjøres enkelt med rasp eller kniv.

 

Andbefales

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...