Jump to content

Måle trykkring nye hylser (trekt ut kuler på jaktmatch)


B686SP

Recommended Posts

God kveld. Jeg trakk ut et dusin kuler av nye patroner for å få sammenlignet trykk på ladninger jeg holder på med. Jeg fikk det plutselig for meg at det kanskje ikke er lurt å helpresse hylsene, og necksizer har jeg ikke. Men bare for sammenligningsgrunnlaget, altså trykkmålingen, er det da nødvendig og presse halsen? Presisjonen spiller jo ingen rolle i denne sammenligningen, men vil jeg få lavere trykk hvis jeg ikke presser, og dermed gjøre målingene ubrukelige? Håper dette ble forståelig :-)

 

På forhånd takk.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg gjorde sånn for å ha så identiske hylser som mulig. Jeg skal selvfølgelig også skyte en neve fabrikkpatroner, og måle disse for å vite hva som er maksladning. Har fått inntrykk av at dette er den tryggeste måten å gjøre det på når man er å anse som grønn i faget :-)

 

Edit: Jeg gjorde hvertfall sånn i et annet kaliber, som jeg har necksizer til, og det ble suksess.

Link to comment
Share on other sites

308w. Jeg testet noen ladninger tidligere, og da fikk jeg sot ut fra hetta ved 41 grs n140 :overrasket: . Maksdata fra vith er 45 grs. 150 grs Mega, ppu hylser og oppgitt col (husker ikke i hodet hva det var) Så jeg tenkte at det er mere ålreit å kaste bort et par hundringser i patroner enn å kaste bort en hånd eller finger e.l. hvis alt går ått helvett.

 

Edit igjen: Sot RUNDT hetta er mer korrekt enn fra

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke hva som skjedde. Jeg fikk hvertfall et kraftig angstanfall, og pakka sakene og miner til meg selv i bilen at jeg ikke skulle skyte noen hardere landinger før jeg har finni ut hvordan jeg ligger an trykkmessig.

Link to comment
Share on other sites

Krono står høyt på lista. Klarer bare ikke å finne ut hva slag jeg vil ha. Men tilbake til det jeg egentlig lurte på, hvis jeg lader opp uten å få presset halsen, vil trykkringsmålingen lyve, eller bli riktig nok til å stole på?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke hvorfor kulene er blitt dratt ut av fabrikkpatronen, men de er ikke sikkert du får nok kulehold i hylsehalsen når du setter i nye kuler, men det kjenner du fort på motstanden. At tennhettene sotet kan være på grunn av for romme hettelommer. Prøv andre tennhetter eller hylser

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. I teorien skal ikke holdet bli veldig forskjellig, men jeg har aldri målt dette. Uansett er det bidraget lite, så det burde bli bra.

 

Schultz: Du misser poenget. Om man skal være heeelt sikker på trykkring er det lurt å starte som TS gjør. Sikkerhet først, selv om det koster litt ekstra. Prøv samme ladning i både uskutte og ompressede hylser, da ser du selv hva som skjer. Jeg har gjort den testen en gang i 357, da målte jeg ingen forskjell og var fornøyd med det. Men det er uansett ikke et dumt forsøk å gjøre, folk har forskjellige erfaringer til tider.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke nye hylser for å måle trykkring på både hjemmeladet og fabrikkammo er helt rett måte å gjøre dette på.

Kuleholdet blir godt nok om du trekker kulene uten å presse etterpå.

Kulehold påvirker nok ikke trykket nevneverdig da max trykk i kammer kommer etter kula har forlatt hylsen

Link to comment
Share on other sites

Om en jaktmatch ligger nært makstrykk, vet jeg ikke.Men den er trygg å skyte, og det er greit å ha som pekepinn for en glad amatør som er glad i både fingra og tenna sine. Jeg har nå forsøkt og skyte fire skudd, to urørte fabrikkammo, og to fabrikkammo som jeg trekt og satt i kula igjen uten å gjøre noe annet. Alle fire hylsene var før avskyting 11.83-11.84 mm. Etter skyting lå alle fire på 11.90-11.93. Så konklusjonen min i mitt våpen, er at den lille forskjellen i kulehold ikke har noe og si for trykkringsmålingen, akkurat som 1983 nevnte over. Takk for svar, alle som har bidratt til å stille nysjerrigheten min. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Da føler jeg tiden er moden for å lufte ett nytt spørsmål ang trykkring. Jeg har nå omsider fått skutt stigen jeg ladde med nevnte hylser. Alle målinger t.o.m. 44 grs viste det samme som fabrikk jaktmatch, 11,90-93, og aldri over. Men da jeg prøvde 44,5 grs, steg målingene opp mot 11.94. Betyr da dette at jeg nærmer meg/er på maks? Kan jeg trygt prøve 45 grs og se hva målingene sier? Det var ellers ingen forskjell på hevarmsløftet, og hettene så fortsatt normale ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...