Jump to content

Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50 ret. 60 ill. - rødskjær


OptiBond FL

Recommended Posts

Har dette siktet. 2-3 år gammelt, lite brukt. Fra det var nytt har jeg opplevd en form for rødskjær i bildet ved bruk av lysprikken, og da særlig ved høy intensitet. Strølys i siktebildet som mer eller mindre blir borte når jeg skrur ned intensiteten. Er dette vanlig på dette eller tilsvarende sikter, også på de siste/ dyreste Zeiss/ Swaro siktene? Av sikter med opplyst retikkel er dette det eneste jeg har sett i, og lurer derfor på om dette er normalt, eller noe feil med siktet fra produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme skjer med min Duralyt 3-12x50 i fjor. Leverte den til Søilen der jeg kjøpte den, og de mente den skulle være sånn....den var ikke sånn når den var ny. De sendte den inn til fabrikken, og noen uker senere kom den tilbake i nøyaktig samme stand. Greit nok at det ikke er en kikkert i ekstrem-sjiktet, men kvaliteten burde være bedre selv om kikkerten "bare" kostet 8000.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om der også er "rester av" strølys som en ikke umiddelbart legger merke til, også ved lav intensitet på lysprikken, men som likevel svekker den optiske kvaliteten. Hvordan er dette på Swaro og andre merker, Zeiss HT? Andre med tanker rundt dette "fenomenet"?

 

En bruker jo lys for å se senter av korset bedre. I tillegg er det en stor fordel når en skal stille inn skarpt på dioptri- innstillingen i mørket. Men, dersom rødskjær medfører totalt sett dårligere optisk bilde, forsvinner noe av vitsen med sikte som ellers har topp optikk.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at jeg missforstår deg?

 

Den modellen du har er beregnet for bruk av opplyst retkkel når det er mørkt. Altså bøjakt, gluggjakt etter reven osv... Kan selvfølgelig brukes ellers også. Men det er ikke en kikkert med day & night opplyst retikkel.

Hvis du skrur opp lyset så mye at du får strølys/rødskjær så har du stilt den alt for skarpt ift tiltenkt bruk.

 

Jeg har en Zeiss victory med samme retikkel og bruksområdet som deg og ved bruk at lyset så skal det såvidt gløde for ikke å blende øynene dine. Du skal omtrent ikke kunne se lyset på dagtid.

Men igjen, det kan hende jeg missforstår hva du mener?

Link to comment
Share on other sites

Du har forstått det korrekt, og jeg bruker det korrekt. Lurte i grunnen på om "fenomenet" var slik generelt i dnne typen sikter, noe det ser ut til å være. Når det er sagt, må en rimelig langt ned med lyset for å fjerne rødskjæret, hvis en da i dét hele tatt får fjernet det helt.

 

Sjekket i en ganske så mørk kjeller i dag, og selv om lyset var skrudd hensiktsmessig ned, er det fortsatt tendens til litt rødskjær. Hvor mye praktisk betydning dette har er usikkert, men det er i alle fall ikke positivt for den optiske opplevelsen på så pass High-end optikk.

 

Er dette likt på andre merker også? Vil vel anta at noe som dette nettopp er det som skiller billige kinasikter med opplyst retikkel fra de bedre europeiske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...