Jump to content

Rypelukt til jakt trening


senjijeger

Recommended Posts

Har en utradisjonell jakt hund som var med meg på rypejakt i fjor da kun for å gjøre henne skuddvant.

Hun har i tillegg fått inn søk, men ønsker å trene henne på søk av rypelukt på jakt før årets sesong.

 

Lurer på om dere vet hvor jeg kan skaffe duft av rype til å trene med.

Har funnet spray bokser med duft av hare og fasan, men ønsker å fokusere på rype da det er dette jeg i hovedsak jakter på.

 

Har prøvd å bruke fjorårets fangst som duft, men da var ønsket på å "drepe" byttet større enn å søke etter lukten. Tenker da typ sprayboks med duften kan være mer effektiv.

 

Takker for all svar.

Link to comment
Share on other sites

TS. Må si du bruker utradisjonelle metoder, for å trene en hund til rypejakt. Dette til tross for at det er lite detaljert info. Du nevner heller ikke hvilken hundetype det dreier seg om, men de fleste hunder kan trenes så de kan finne og støkke fugl. Noen kan også lære på stoppe og peke ut fugl/vilt, uten å ha en klassisk type "stand", som de stående fuglehundene gjør. Jeg vet om tjenestehunder, som har vært brukt på slik jakt, også flere spisshunder.

 

Håper ikke hunden ble skuddredd da, den metoden er ikke å anbefale for andre.

 

Rypelukt på boks, har jeg aldri hørt om. :) Men, det er mulig det finnes. Undrer mer på hva du skal med det? Selv om hunden ikke er en stående fuglehund, er det mange måter å prege hunden til en type vilt, eks. hønsefugl. Da du allerede har ryper, ville jeg brukt de.

 

Men for å komme med noe mer, tror jeg du får komme med en tilbakemelding og status på hunden (alder, dressur, type viltbegjær, søksmønster, m.m.) og om du skal forsøke å trene hunden til å støkke fuglen, eller hva…. Gjerne noe detaljer om hvordan du trente med rypene og hva som da skjedde. Uten standinstinkt, vil alle jakthunder forsøke å drepe viltet.

 

Ellers er det jo tamfugl flere steder i landet, som kan trenes på. Da gjerne vaktler og quiel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...