Jump to content

Skytestokk ved drivjakt på villsvin/hjort


Kiwi

Recommended Posts

Har vært på drivjakt i Polen og Tsjekkia, hvor jeg begge steder observerte et par jegere i gruppa som hadde med seg skytestokk. Dette gir de naturlig nok en fordel på litt åpne poster, der de kan skyte dyr andre ville kvidd seg for å skyte på.. Driovjakt handler om å skyte noe, snarere enn å høre skogens sang, koke kaffe, gå tur..

 

Har noen erfaringer med gode skytestokker til dette formålet? Antar at en modell med pistolgrep er kjappere enn de tradisjonelle hengslede utgavene?

Selv sitter jeg på jaktkrakk under jakta, og spretter ofte opp i stående om det er skudd på dyr i bevegelse, evt blir sittende om holdet drar ut litt. En skytestokk som er egnet både til høy sittende og stående hadde vært å foretrekke.

 

Har noen en slik stokk de vil anbefale som kjapp, stødig og enkel?

Link to comment
Share on other sites

Tror at en skytestokk ved drivjakt, dvs. skyte på mål i bevegelse i forskjellig hastighet og avstand, krever mye trening for å beherske fullt ut,

TRor faktisk det er enklere å skyte på frihånd, og er grisen på så langt hold at du må bruke skytestokk, ja da tror jeg faktisk holdet er for langt til å kunne kalles drivjakt, da kan heller naboposten få lov å skyte den.

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring så kommer mange griser veldig stille og forsiktig og og det er ikke alle postene man kan klappe hverandre på skuldra innimellom skuddbygene;)

Drivjakt setter veldig store krav til skytteren ift skuddavgivelse og sikkerhet, men det er også hyggelig å kunne utnytte godt de skuddsjansene man får. En skytestokk vil være et positivt bidrag dersom den er anvendelig. Jeg kunne tenke meg en god skytestokk til det meste av jakta mi, men jeg gidder ikke kaste penger ut av vinduet på noe som bare blir støvende ned i furtebua.. Ønsker derfor å lære litt av de som har erfaringer med skytestokker fremfor å måtte bleke det lerretet helt fra starten av på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...